ANSAAR-Forum

Ga terug   ANSAAR-Forum > Islamitische Bewustzijn & Kennis > Koran, Hadith en Regels van de Islam [Fiqh]

Koran, Hadith en Regels van de Islam [Fiqh] Waarom zijn de Koran en de Hadith zo belangrijk in de Islam? Waar vind ik betrouwbare vertalingen? Shahada, Salaat, Zakaat, Ramadan en Hadj. Weet jij wat ze allemaal inhouden en hoe je ze moet verrichten? Alles over de regels van de Islam, oftewel de de Fiqh wordt hier geplaatst. Voortaan blijft niets meer onduidelijk voor je!

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 24 februari 2009, 18:46   #1
ANSAAR Topper!

DePresident's schermafbeelding

Geslacht: Man
Moslim: Ja
DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden DePresident [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden
Uitleg van dromen door Abu Bakr

De uitleg van dromen door Abu Bakr.

Abu Bakr (radya Allahu 'anhu) was een kundige uitlegger van dromen. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) raadpleegde hem voor de uitleg van zijn dromen.

Sa'ied ibn Mansur vertelt op het gezag van Sa'ied ibn Al-Musayyib die zei: "'Aisha (radya Allahu 'anha) zag in een droom dat er drie mannen in haar huis vielen. Zij vertelde de droom aan Abu Bakr en hij zei: "Als je dat werkelijk gezien hebt, dan zullen drie van de besten van de hele schepping van Allah in jouw huis begraven worden." Toen de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) stierf, zei Abu Bakr tegen 'Aisha: "Dit is de beste van de drie mannen."

Sa'ied ibn Mansur vertekt ook op het gezag van 'Umar ibn Sharahabiel die zei: "De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Ik zag dat ik gevolgd werd door zwarte schapen, daarna werd ik door witte schapen achtervolgd die zo groot in aantal waren dat je de zwarte schapen nauwelijks kon zien." Abu Bakr (radya Allahu 'anhu) legde de droom als volgt uit: "O Profeet van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam), de zwarte schapen zijn de Arabieren die de islam in grote aantallen zullen aannemen en de witte schapen zijn de niet-Arabieren die de islam in veel grotere aantallen zullen aannemen." De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei: "Dat was precies de uitleg van die de engel voor de dageraad gaf.""

Ibn Sa'ied vertelt verder op het gezag van Ibn Shihaab die zei: "De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) had een droom en vertelde hem aan Abu Bakr. Hij zei: "Ik zag in een droom dat we een wedstrijd hielden en ik liep een paar stappen voor jou." Abu Bakr zei: "Jij zult sterven en in vrede rusten in de hemel. En ik zal nog twee en een half jaar na jouw overlijden leven.""

Op het gezag van Abu Qilaabah die zegt: "Een man zei tegen Abu Bakr as-Siddiq: "Ik zag in een droom dat ik bloed urineerde." Daarop zei Abu Bakr (radya Allahu 'anhu): "Jij bent een man die met zijn vrouw omgang heeft in de tijd van haar menstruatie, dus vraag om vergiffenis aan Allah en doe het niet meer."

Uit Biografie van de rechtgeleiden Kaliefen.
DePresident is offline  
Digg this Post!Bookmark Post in Technorati
Met citaat reageren
Oud 26 februari 2009, 23:51   #2
Ansaar lid

Gadizjé's schermafbeelding

Geslacht: Vrouw
Gadizjé [Rang: 0] Is neutraal, wordt niet minacht, maar ook niet bewonderd
Re: Uitleg van dromen door Abu Bakr

jazak allahu ghair voor het plaatsen, subhannallah!!

sidna youssef a.s was toch ook een profeet die goed was in het uitleggen van dromen?

wsla
Gadizjé is offline  
Met citaat reageren
Oud 3 maart 2009, 01:28   #3
Ansaar lid

Hijaab_1988's schermafbeelding

Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Hijaab_1988 [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden

sobhanlah!
Hijaab_1988 is offline  
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 18:11   #4
Ansaar Topper!

miss_Hanane's schermafbeelding

miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden miss_Hanane [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

SoebhanAllah, djazaak Allah oe gairan om dit te delen

miss_Hanane is offline  
Met citaat reageren
Oud 11 maart 2009, 18:14   #5
Ansaar lid

Soumia's schermafbeelding

Locatie: Daarergens voorbij de mensenmassa, tussen de straatjes van Amsterdam - West.
Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden Soumia [Rang: 4] Wordt graag naar geluisterd door ANSAAR-Leden

Subhana'Allah, moge Allah jou belonen voor het plaatsen van zoiets moois!

Wa'Alhamdoulilah.
Soumia is offline  
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 10:13   #6
Ansaar Topper!

Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Little_Muslima [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

SubhanAllaah. BarakAllahufiek voor het delen
Little_Muslima is offline  
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 10:50   #7
Ansaar Topper!

moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden moslima543 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Subhanalah, baraka Allaho Feek voor het plaatsen
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 17:17   #8
Ansaar Topper!

Sofia.'s schermafbeelding

Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Het uitleggen van dromen is toch haraam?

Sheikh Umar Abdur-Rahman
Sofia. is offline  
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 17:53   #9
Ansaar lid

Touria's schermafbeelding

Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden

Baraka Allahoe Fiek voor het plaatsen
Geen ruzie: Maar liefde en geduld!
Geen leugens: Maar de waarheid!
Geen roddels: Maar zwijgen!
Touria is offline  
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 17:54   #10
Ansaar lid

Touria's schermafbeelding

Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden Touria [Rang: 3] Is geliefd bij ANSAAR-Leden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofia. Bekijk bericht
Het uitleggen van dromen is toch haraam?
Allahoe a3lem, maar er zijn tog van die islamitische boeken over dromen met betekenissen
Geen ruzie: Maar liefde en geduld!
Geen leugens: Maar de waarheid!
Geen roddels: Maar zwijgen!
Touria is offline  
Met citaat reageren
Oud 4 april 2009, 18:04   #11
Actief Ansaar lid

Umm Habiba's schermafbeelding

Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden Umm Habiba [Rang: 5] Wordt bewonderd door ANSAAR-Leden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gadizjé Bekijk bericht
jazak allahu ghair voor het plaatsen, subhannallah!!

sidna youssef a.s was toch ook een profeet die goed was in het uitleggen van dromen?

wsla

Klopt ukhti ,

Surat yusuf vers 43-57

43. En de koring (van Egypte) zeide: "Ik zag zeven vette koeien, die door zeven magere koeien werden verslonden en zeven groene korenaren en zeven verwelkte aren. O gij leiders, legt mij de betekenis van mijn droom uit als gij een droom kunt verklaren."

44. Zij antwoordden: "Het zijn verwarde dromen en wij kennen de verklaring van zulke dromen niet."

45. En degene van de twee die bevrijd was, herinnerde zich na enige tijd Jozef, en zeide toen: "Ik zal u de verklaring er van laten weten, zend mij daarom."

46. "O, Jozef! gij man der waarheid, leg ons de betekenis uit van zeven vette koeien die door zeven magere worden verslonden en van zeven groene korenaren en andere verwelkte aren opdat ik tot het volk moge terugkeren, zodat zij mogen weten."

47. Hij antwoordde: "Gij zult zeven jaren lang voortdurend zaaien en wat gij maait in de aar laten, met uitzondering van een weinig, dat gij zult eten."

48. "Dan zullen er nadien zeven harde jaren komen, die al hetgeen gij van te voren hebt opgeslagen zullen verteren, met uitzondering van een weinig dat gij zult bewaren."

49. "Dan zal er nadien een jaar komen, waarin de mensen zullen worden geholpen en waarin zij (vruchten) zullen persen."

50. En de koning zeide: "Brengt hem tot mij." Maar toen de boodschapper tot hem (Jozef) kwam, zeide hij: "Ga terug naar uw heer en vraag hem hoe het met de vrouwen is gesteld die zich in de handen sneden, voorzeker mijn Heer kent haar sluwe plan goed."

51. Hij, (de koning) zeide tot de vrouwen: "Wat was het geval met u toen gij Jozef tegen zijn wil zocht te verleiden?" Zij zeiden: "Allah zij verheerlijkt. Wij hebben geen kwaad van hem geweten." De vrouw van de Aziez zeide: "Nu is de waarheid aan het licht gekomen. Ik was het die hem tegen zijn wil zocht te verleiden en hij behoort zeker tot de waarachtigen."

52. "Dit is, opdat hij moge weten dat ik hem in zijn afwezigheid niet ontrouw was en dat Allah het plan van de ontrouwe mensen niet laat slagen."

53. "En ik verklaar mijzelf niet vrij (van zwakheid) te zijn, want het menselijke, ik' spoort tot het kwade aan, uitgezonderd dat waarover mijn Heer barmhartigheid betoont. Voorzeker, mijn Heer is Vergevensgezind, Genadevol."

54. En de koning zeide: "Brengt hem bij mij, ik wil hem voor mijzelf houden." En toen hij tot hem (Jozef) had gesproken, zeide hij: "Gij zijt van deze dag af een man van positie en vertrouwen bij ons."

55. Hij antwoordde: "Stel mij aan over de schatten van het land want ik ben een deskundig bewaarder."

56. En zo vestigden Wij Jozef in het land. Hij vertoefde er in, waar hij ook wilde. Wij schenken Onze barmhartigheid aan wie Ons behaagt en Wij laten het loon Aer rechtvaardigen niet te gronde gaan.

57. En het loon van het Hiernamaals is zeker beter voor degenen die geloven en God vrezen.
Umm Habiba is offline  
Met citaat reageren
Oud 5 april 2009, 22:01   #12
Ansaar Topper!

Sofia.'s schermafbeelding

Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden Sofia. [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Touria Bekijk bericht
Allahoe a3lem, maar er zijn tog van die islamitische boeken over dromen met betekenissen

Bismillaahi r-Rahmaani r-Rahiem

As-salaamou 'alaykum wa Rahmatulahi wa Barakatuhu

Dromenuitleg

Vraag: Wat is uw uitspraak over boeken die een uitleg van dromen geven? En wie dienen wij te vragen voor de uitleg van dromen?

Antwoord: Allaah heeft jullie niet opgedragen om te vragen over dromen. Hij heeft jullie slechts opgedragen om te vragen over de regelgevingen. Dus als jij een droom ziet waar je bang voor bent, laat het dan en het zal jou niet schaden met de wil van Allaah en vermeldt het aan niemand. En als jij een droom ziet die jou blij maakt, bericht er dan over bij wie jij vertrouwt van jouw vrienden; want dit is een verblijding. En het is niet nodig om jezelf ermee te belasten en dat een persoon bij alles wat gebeurd zegt: Ik zag en ik zag. En een persoon zag en een persoon zei tegen hem. En dat de bezigheid van de mensen aanschouwingen wordt.

Shaych Saalih al-Fauwzaan

Bron: Al-Idjaabaat al-Moehimmah fie al-Mashaakil al-Moelimmah [Deel 2, Blz. 56]

Vertaling: Aboe Junayd `Iesaa bin Antonius el-Oeroebie

Bron
http://selefieforum.nl/vb/showthread...59.html?t=2559

----------------------------------------------------------------------------
Het boek "De Uitleg van Dromen" is niet van Iemaam Mohammed ibn Sierien (moge Allaah barmhartig met hem zijn).

Shaych al-Albaanie (moge Allaah barmhartig met hem zijn) werd de volgende vraag gesteld:

Vraag: Is het boek van Ibn Sierien over het beschouwen van dromen betrouwbaar?

Antwoord: Het is niet betrouwbaar en het is niet juist dat het wordt toegeschreven aan hem (moge Allaah, de Verhevene, barmhartig met hem zijn).

(Overgeleverd van Silsilah al-Hoedaa wan-Noer, nummer 093)

Vertaald door Aboe Junayd `Iesaa

bron http://selefieforum.nl/vb/showthread...92.html?p=2741

Sheikh Umar Abdur-Rahman

Laatst gewijzigd door Sofia.; 6 april 2009 om 14:44
Sofia. is offline  
Met citaat reageren
Oud 7 april 2009, 00:08   #13
Komt net kijken

umm_moe3awiyah [Rang: 1] Wordt als prettig ervaren door ANSAAR-Leden umm_moe3awiyah [Rang: 1] Wordt als prettig ervaren door ANSAAR-Leden

*notificatie*
umm_moe3awiyah is offline  
Met citaat reageren
Oud 18 februari 2010, 13:58   #14
Komt net kijken

OumBadr [Rang: 0] Is neutraal, wordt niet minacht, maar ook niet bewonderd

snap da tniet, want als ik sommmige betekenissen lees, dan zijn ze waar....mag ik er als nog nie tin geloven?
OumBadr is offline  
Met citaat reageren
Oud 1 maart 2010, 21:59   #15
Ansaar Topper!

_Princes_'s schermafbeelding

_Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden _Princes_ [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Djazak Allah oe ghairan
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten