ANSAAR-Forum

Ga terug   ANSAAR-Forum > Islamitische Bewustzijn & Kennis > Geloofsleer [Aqeeda]

Geloofsleer [Aqeeda] Alles over de geloofsleer van Islam, oftewel de Aqeeda. Welke overtuigingen méet je hebben om Moslim te zijn? Welke overtuigingen plaatsen je uit de Islam? Daar wordt hier over gepraat. Dit is de meest essentiële rubriek van het ANSAAR-Forum!

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 22 maart 2011, 15:51   #46
Komt net kijken

Geslacht: Vrouw
Roumaïssa [Rang: 0] Is neutraal, wordt niet minacht, maar ook niet bewonderd
Re: De Eenheid van Allah ... Tawhid !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abdulhamid Bekijk bericht

Er was eens een man die praatte over de juiste Islam. Hij zei: " De juiste Islam kun je eigenlijk alleen vinden in het Oosten.
En.. zo ging hij verder: " Eigenlijk niet in het Oosten, maar alleen in het land waar ik ben geboren." "Nee" antwoordde de man zelf weer, "Eigenlijk is het alleen te vinden in het oosten van mijn land. En eigenlijk is de juiste Islam alleen te vinden in de stad waar ik vandaan kom. En eigenlijk, ben ik niet zeker van de westelijke deel van die stad. En van het oostelijke gedeelte ben ik eigenlijk alleen maar zeker van mijn wijk, waar ik was geboren. En eigenlijk kun je zeggen dat de beste Islam is te vinden in mijn moskee.
Maar de Djamaat is verkeerd bezig; alleen ik en de imam zitten op de juiste pad. En om helemaal eerlijk te zijn; ik twijfel een beetje over de Imam."

wat jij hier doet is spotten met de islam !! taqi Laah !!
Roumaïssa is offline  
Digg this Post!Bookmark Post in Technorati
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 16:12   #47
Actief Ansaar lid

abdulhamid's schermafbeelding

Geslacht: Man
abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roumaïssa Bekijk bericht
wat jij hier doet is spotten met de islam !! taqi Laah !!
hoe bedoel je?

ik spot niet met Islam, ik hou van Islam...volgens mij heb jij het niet begrepen.

Kun jij mij vertellen wat jij denkt te hebben begrepen van mijn woorden?
Want goed communiceren is heel belangrijk. Ik kan jou gedachten niet lezen, noch kan jij mijn gedachten lezen, vind je het dan goed dat we elkaar gaan leren begrijpen in plaats van elkaar afstoten of pijn doen?
8:2 The true believers are those who feel a tremor in their hearts when Allah is mentioned. And when His revelations are conveyed to them, they find their faith strengthened. They do their best and then put their trust in their Lord.
Anfaal 8:2

Laatst gewijzigd door abdulhamid; 22 maart 2011 om 16:16
abdulhamid is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 18:57   #48
Ansaar Topper!

الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Citaat:
hoe bedoel je?

ik spot niet met Islam, ik hou van Islam...volgens mij heb jij het niet begrepen.

Want goed communiceren is heel belangrijk. Ik kan jou gedachten niet lezen, noch kan jij mijn gedachten lezen, vind je het dan goed dat we elkaar gaan leren begrijpen in plaats van elkaar afstoten of pijn doen?
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
abdulhamid , je hebt ook bepaalde mensen die blijven staan , en niet verder evolueren in kennis , die denken dat ze er reeds zijn maar in werkelijkheid nog niet eens begonnen zijn . Ipv al de teksten die je aanspraken goed te begrijpen en toe te passen zou je zien wat de muwahhidin hedendaags zien . En geen grapjes maken over hen die Ibaadah ( Takfir) verrichten . Moge ALLAH de muwahhidin beschermen om geen Takfir te verrichten op muwahhidin , amin !
De pseudo jihadisten zijn hen die zichzelf toeschrijven aan de Islam en jihad , zonder dat ze Tawhid hebben . Als we de Aqedaah van Ahlus Sunna bekijken en deze van de hedendaagse groepen die je aanhaalde , zien we 2 verschillende religies !

De invoering van het begrip van de Eenheid, emigreren en djihad verklaren

Alle lof aan Allah, moge de zegeningen en de vrede van Allah over onze Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), zijn familie, zijn metgezellen en degenen die zijn leiding volgen, zijn.

Na het houden van Allah, de Allerhoogste, en Zijn boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), is het noodzakelijk om te houden van de gekozenen door Allah en de vijanden van Allah te beschouwen als volledige tegenstanders.

Het doel van dit werk is bewijzen dat de pseudo-djihadisten een verkeerd concept van de islam hebben en onwetend zijn over tawhied, dus ongelovigen, hun belang om de oproep tot djihad te bevorderen wordt ondermijnd of is geheel afwezig.

Wij zullen met de wil van Allah bewijzen dat alvorens een djihad te verklaren, het verplicht is om de mensen op te roepen tot tawhied. Vandaag de dag bevindt de meerderheid van de mensen zich in de grote vorm van polytheïsme en in onwetenheid over de boodschap van alle boodschappers (moge de zegeningen en vrede over hen zijn). Door deze eerste benadering heen, is het gehoopte doel, het verkrijgen van een land van Islam opdat de moslim er naartoe kan emigreren en dat hij onderscheiden wordt van de ongelovige. Deze methode was bovendien deze van de profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam).

Wij hebben van hen het volgende argument gekregen: « De defensieve of aanvallende djihad doet zich voor in alle gebieden van de ongelovigen of van de moslims en het bewijs is dat in de tijd van de Profeet de djihad werd gelanceerd zonder land van islam te hebben. Evenzo bewijst het verhaal dat Mohammed ibn ‘abd al-Wahhab djihad heeft verklaard, alvorens de aanbidders van de graven op te roepen tot tawhied en alvorens een land van islam te hebben. » In hetgeen dat volgt gaan wij insjaa’Allah deze twee punten bekijken, nl.: De leugen die toegeschreven is aan de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), evenals aan Sjeich Mohammed ibn ‘abd al-Wahhab, over de bovengenoemde legitimiteit om een djihad te verklaren zonder da‘wa, noch land van Islam te hebben.

Uitleg van Ibn al-Qayyim al-Jawziya over de verplichte etappes die gerespecteerd moeten worden alvorens de djihad van defensie (difa‘) of van aanval (talab) te verklaren:

Ibn al-Qayyim heeft gezegd:

ولا يَتِمُّ الجهِادُ إلا بالهِجْرةِ، ولا الهِجْرة والجهادُ إلا بالإيمَانِ، والرَّاجُونَ رحمة الله هم الذين قاموا بهذِهِ الثلاثة. قال تعالى: {إنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللهِ، وَاللهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ** [البقرة: 218].

« En de djihad kan niet verricht worden zonder te emigreren en de emigratie en de djihad kunnen niet plaats vinden zonder geloof. Degenen die hopen op de barmhartigheid van Allah, zijn degenen die deze drie verplichtingen hebben vervuld. De Allerhoogste heeft gezegd: « Voorwaar, degenen die geloven en degenen die uitgeweken zijn en degenen die strijden op de Weg van Allah, zij zijn degenen die hopen op de Barmhartigheid van Allah. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig. » (Soerate 2, vers 218) »

[Bron « Zâd al-Mi‘ad », vol.3, pg.11]

De Sjeich legt ons de twee voorwaarden voor die in deze volgorde moeten worden opgevolgd:

Ten eerste: dat de bevolking het geloof verwerft, onder andere:

- dat zij de Taghoet verwerpt en het ongeloof verklaart van zijn aanbidders.

- dat zij Alleen in Allah gelooft in Zijn Heerschappij, Zijn Aanbidding en Zijn Namen en Eigenschappen.

Ten tweede: dat zij emigreert naar een land waar de wet van Allah wordt toegepast, opdat men de moslim kan onderscheiden van de ongelovige.

Wat betreft de strijd, dit wil zeggen de djihad conform aan de Wet (sjari‘ah), deze is niet toegestaan enkel in het geval waarin de moslim hulpeloos en geisoleerd is en waarin hij een toevluchtsoord en hulp heeft. Wij kennen immers geen enkele geleerde die zegt dat de strijd toegestaan is, ondertussen de moslim zich in een situatie van onmacht bevindt en zonder een land dat van hem is. Daarentegen schrijven zij hem de verbanning (hidjra) vanuit het land van de ongelovigen voor en geven hem niet de verplichting van de djihad.

Ibn Kathir (moge Allah barmhartig zijn met hem) heeft in zijn tafsier gezegd :

قال ابن كثير رحمه الله: « كان المؤمنون في ابتداء الإسلام وهم بمكة مأمورين بالصلاة والزكاة, وإن لم تكن ذات النصب, وكانوا مأمورين بمواساة الفقراء منهم وكانوا مأمورين بالصفح والعفو عن المشركين والصبر إلى حين, وكانوا يتحرقون ويودون لو أمروا بالقتال ليشتفوا من أعدائهم ولم يكن الحال إذ ذاك مناسباً لأسباب كثيرة منها: قلة عددهم بالنسبة إلى كثرة عدد عدوهم, ومنها: كونهم كانوا في بلدهم, وهو بلد حرام, أشرف بقاع الأرض, فلم يكن الأمر بالقتال فيه ابتداء كما يقال, فلهذا لم يؤمر بالجهاد إلا بالمدينة لما صارت لهم دار ومنعة وأنصار, ومع هذا لما أمروا بما كانوا يودونه, جزع بعضهم منه, وخافوا مواجهة الناس خوفاً شديداً وقالوا { ربنا لم كتبت علينا القتال لولا أخرتنا إلى أجل قريب** أي لولا أخرت فرضه إلى مدة أخرى, فإن فيه سفك الدماء, ويتم الأولاد, وتأيم النساء, وهذه الاَية كقوله تعالى: {ويقول الذين آمنوا لولا نزلت سورة فإذا أنزلت سورة محكمة وذكر فيها القتال** الاَيات.
قال ابن أبي حاتم: حدثنا علي بن الحسين, حدثنا محمد بن عبد العزيز بن أبي رزمة وعلي بن زنجة, قالا: حدثنا علي بن الحسن عن الحسين بن واقد, عن عمرو بن دينار, وعن عكرمة, عن ابن عباس: أن عبد الرحمن بن عوف وأصحاباً له أتوا النبي صلى الله عليه وسلم بمكة, فقالوا: يا نبي الله, كنا في عزة ونحن مشركون, فلما آمنا صرنا أذلة, قال: «إني أمرت بالعفو فلا تقاتلوا القوم», فلما حوله الله إلى المدينة, أمره بالقتال فكفوا فأنزل الله {ألم تر إلى الذين قيل لهم كفوا أيديكم** الاَية, ورواه النسائي والحاكم وابن مردويه من حديث علي بن الحسن بن شقيق به, وقال أسباط, عن السدي: لم يكن عليهم إلا الصلاة والزكاة, فسألوا الله أن يفرض عليهم القتال, فلما فرض عليهم القتال {إذا فريق منهم يخشون الناس كخشية الله أو أشد خشية وقالوا ربنا لم كتبت علينا القتال لولا أخرتنا إلى أجل قريب** وهو الموت. قال الله تعالى:{قل متاع الدنيا قليل والاَخرة خير لمن اتقى**.

« Vanaf het begin van de Islam, toen zij nog in Mekka waren, werden de gelovigen bevolen het gebed te verrichten, de aalmoezenbelasting te betalen, minder belangrijk, werd hen bevolen om de armen van onder hen te versterken; het werd hen bevolen om de polytheïsten te vergeven en barmhartigheid te tonen tegenover hen en zo geduldig mogelijk te zijn. Zij verlangden vurig om opgeroepen te worden tot de strijd, om zich te ontdoen van hun vijanden. Dit was echter niet het geval om talrijke diverse redenen, waaronder:

- hun zwak aantal, rekening houdend met de vijandelijke troepen,

- het feit dat zij zich bevonden in hun land (= Mekka), wat een heilige grond is, de meeste nobele plaats op aarde.

Dus zoals gezegd is geweest, was er aanvankelijk geen oproep tot de strijd. Om deze reden, kwam er slechts een oproep tot djihad in Medina, wanneer deze stad een toevluchtsoord en vestigingsplaats was geworden, en dat zij zich aan de Ansaar toevoegden. Maar wanneer ze het bevel kregen om datgene wat ze vurig verlangd hadden, uit te voeren, werden sommigen van hen ongerust en werden ze door een verschrikkelijke angst overmand door de gedachte aan de confrontatie. « […] "Onze Heer, waarom heeft U ons bevolen te vechten? Had U ons geen kort uitstel kunnen toestaan? […] » (Soerate 4, vers 77) Dit wil zeggen: « Waarom heeft U het verrichten van de verplichting van de djihad niet uitgesteld tot een latere datum? » In een strijd wordt immers bloed vergoten, kinderen worden wezen en vrouwen worden weduwen. Dit vers herinnert deze woorden van Hem, Verheven is Hij: « En de gelovigen zeggen: "Waarom is er geen Soerah geopenbaard?" Maar wanneer een beslissende Soerah wordt geopenbaard en daarin over de strijd wordt gesproken […] » (Soerate 47, vers 20)

Ibn Abi Hatim heeft gezegd: ‘Ali ibn al-Houssayn heeft ons verteld van Mohammed ibn ‘Abd al-‘Aziz ibn Abi Rizma en ‘Ali ibn Zanja: ‘Ali ibn al-Hassan heeft ons verteld van al-Houssayn ibn Waqid, van ‘Amrou ibn Dînâr en van ‘Ikrima, van Ibn ‘Abbas:

« ‘Abd ar-Rahmân ibn ‘Awf en enkelen van zijn metgezellen begaven zich bij de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) in Mekka en zeiden hem: « Ô Profeet van Allah, toen wij polytheïsten waren, waren wij welvarend en gerespecteerd, en nu dat wij geloven, bevinden wij ons verachtelijk terug. »

Hij (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) zei: « Ik heb bevolen om te vergeven, bestrijd dit volk dus niet. »

Wanneer Allah hem naar Medina bracht, bevool Hij hem om te vechten, maar hadden zij de moed verloren. Het was daar dat Hij openbaarde: « Zie jij degenen niet tot wie gezegd werd: "Houd jullie handen af van de strijd […] » (Soerate 4, vers77) »

Al-Nassa’i heeft het eveneens overgeleverd, evenals al-Hakim en Ibn Mirdawayh van onder datgene dat overgeleverd is geweest van ‘Ali ibn al-Hassan ibn Chaqiq.

Asbat heeft gezegd van al-Saddi :

Zij hadden als enige plichten het gebed en de aalmoezenbelasting te verrichten, dus vroegen zij aan Allah om hen de plicht van het strijden te geven. En wanneer Hij hen de verplichting tot het strijden gaf, « […]Toen hen (op het laatst) de strijd bevolen was, was er een groep onder hen die de mensen net zo (veel) als Allah vreesden, of nog meer vreesden. Zij zeiden: "Onze Heer, waarom heeft U ons bevolen te vechten? Had U ons geen kort uitstel kunnen toestaan? " […] » (Soerate 4, vers 77) « tot en met de dood » te begrijpen.

Allah de Allerhoogste heeft gezegd: « […]Zeg: "Het genot van de wereld is weinig en het Hiernamaals is beter voor wie (Allah) vreest […] » (Soerate 4, vers77)

Ibn Kathîr (moge Allah barmhartig zijn met hem) heeft ook in zijn tafsier gezegd :

قال ابن كثير رحمه الله: « وإنما شرع [ الله ] تعالى الجهاد في الوقت الأليق به؛ لأنهم لما كانوا بمكة كان المشركون أكثر عددًا، فلو أمرَ المسلمين، وهم أقل من العشر، بقتال الباقين لشَقَّ عليهم؛ ولهذا لما بايع أهلُ يثرب ليلة العقبة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وكانوا نيفا وثمانين، قالوا: يا رسول الله، ألا نميل على أهل الوادي - يعنون أهل مِنَى- ليالي مِنى فنقتلهم؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم « إني لم أومر بهذا ».
فلما بَغَى المشركون، وأخرجوا النبي صلى الله عليه وسلم من بين أظهرهم، وهموا بقتله، وشردوا أصحابه شَذرَ مَذَر، فذهب منهم طائفة إلى الحبشة، وآخرون إلى المدينة. فلما استقروا بالمدينة، ووافاهم رسولُ الله صلى الله عليه وسلم، واجتمعوا عليه، وقاموا بنصره وصارت لهم دار إسلام ومَعْقلا يلجؤون إليه - شرع الله جهاد الأعداء، فكانت هذه الآية أول ما نـزل في ذلك، فقال تعالى: {أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ * الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقّ**
قال العَوْفي، عن ابن عباس:أخرجوا من مكة إلى المدينة بغير حق، يعني:محمدًا وأصحابه. ».

Allah heeft verkondigd dat de djihad in de juiste omstandigheden zou moeten plaatsvinden. Wanneer zij immers in Mekka waren, waren de polytheïsten met veel meer. Als het de moslims was bevolen geweest om hun tegenstanders te bestrijden, terwijl zij met minder dan 10 waren, dan zou dit onoverkomelijk voor hen geweest zijn.

Bijgevolg, tijdens de nacht van al-‘Oeqbah, wanneer de mensen van Yathrib trouw zweerden aan de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) – zij waren met iets meer dan tachtig – zeiden zij: « Ô Boodschapper van Allah, moeten we ons niet storten op de mensen van Wadi? (hij bedoelde de mensen van Mina) Opdat Mina trouw zweert, zullen wij hen niet doden? » De Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) antwoordde: « Ik heb dit niet bevolen. »

Wanneer de polytheïsten tyranniek werden en zij de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) vanuit hun gemeenschap verdreven en zij hem wilden vermoorden en toen zijn metgezellen zich verspreidden in alle richtingen, ging een groep van onder hen naar Abysinnië en een andere groep naar Medina. Toen zij zich gevestigd hadden in Medina, hadden zij een belofte van vertrouwen aan de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) gemaakt, dat zij volledig in overeenstemming met hem waren, door hem hulp aan te bieden. Hij vond voor hen een land van islam en een versterkt kamp waar ze hun toevlucht konden vinden en Allah bevool toen de djihad tegen de vijanden. Dit vers is het eerste vers dat geopenbaard is over dit onderwerp. De Allerhoogste zegt: « Toestemming (om te vechten) is gegeven aan degenen die bevochten worden, omdat zij met onrecht behandeld worden. En voorwaar, Allah is zeker bij machte hen te helpen (Zij zijn) degenen die zonder recht zijn verdreven uit hun huizen, […] » (Soerate 22, verzen 39-40)

Al-‘Awfi heeft gezegd van Ibn ‘Abbâs:

« Zij werden op een onrechtvaardige manier verdreven vanuit Mekka naar Medina (te verstaan: Mohammed en zijn metgezellen). » » [Einde van het citaat]

Deze citaten komen van mensen die bekend staan om hun grote kennis. Iedereen met verstand en met een voorliefde voor de waarheid door het geven van voorrang aan de waarheid boven alles, zal het niet nalaten om de geldigheid van deze opmerkingen goed te keuren.

Allah -Ta‘ala- zegt:

« En gedenk toen jullie met weinigen waren en jullie onderdrukt werden in het land. Jullie vreesden dat de mensen jullie zouden ontvoeren. Toen gaf Hij jullie een toevluchtsoord (de stad Medina) en versterkte Hij jullie met Zijn hulp. En Hij voorzag jullie van de goede dingen. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. » (Soerate 8, vers 26)

Een belangrijk punt om te onthouden is het volgende:

« Allah heeft verkondigd dat de djihad in de juiste omstandigheden zou moeten plaatsvinden. Wanneer zij immers in Mekka waren, waren de polytheïsten met veel meer. Als het de moslims was bevolen geweest om hun tegenstanders te bestrijden, terwijl zij met minder dan 10 waren, dan zou dit onoverkomelijk voor hen geweest zijn. »

Het is normaal gezien evident om te begrijpen dat wanneer de meerderheid van de mensen wordt ondergedompeld in het polytheïsme, we in de eerste plaats onze krachten moeten verzamelen om hen op te roepen tot de islam. De moslims weten dit en zullen hun broeders nooit schade toebrengen door de djihad te verklaren, terwijl zij zich in een zwakke toestand bevinden. De tegenstelde doctrine is typisch aan de veronderstelde djihadisten, dit omdat zij de ware betekenis van "la ilaha illa Allah" ontkennen en zo deze Arabische volkeren die bondgenoten zijn van de taghoet als zijnde hun volk beschouwen!

Ibn Kathir zegt ook :

« Wanneer de polytheïsten tyranniek werden en zij de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) vanuit hun gemeenschap verdreven en zij hem wilden vermoorden en toen zijn metgezellen zich verspreidden in alle richtingen, ging een groep van onder hen naar Abysinnië en een andere groep naar Medina. Toen zij zich gevestigd hadden in Medina, hadden zij een belofte van vertrouwen aan de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) gemaakt, dat zij volledig in overeenstemming met hem waren, door hem hulp aan te bieden. Hij vond voor hen een land van islam en een versterkt kamp waar ze hun toevlucht konden vinden en Allah bevool toen de djihad tegen de vijanden. »

De strijd heeft dus niet plaats gevonden alvorens de moslims een land van veiligheid, waarin de wetten van Allah worden toegepast, bezitten. Wij kunnen vaststellen a.d.h.v. de tafsier van ibn Kathir dat de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) de djihad niet verklaard heeft, zonder een land van islam te hebben, wat in die tijd Medina was.

Wat betreft datgene wat gezegd is geweest over Sjeich Mohammed Ibn ‘abd al-Wahhab, zullen wij het tegenbewijs dat geciteerd staat in het werk: Machahir ‘oulama Najd van Sjeich Houssein ibn Ghiname, voorleggen.

Houssein ibn Ghiname heeft gezegd:

فلهذا لما أن بين الشيخ محمد بن عبد الوهاب للأمير محمد بن سعود حقيقة الاسلام والإيمان وأخبره ببطلان ما عليه أهل نجد من عبادة الأوثان والأصنام و الأشجار قال له: يا شيخ لا شك عندي أن ما دعوت إليه انه دين الله الذي أرسل به رسله وانزل به كتبه وأن ما عليه اليوم أهل نجد من هذه العبادات الباطلة هو كما ذكرت نفس ماكان عليه المشركون الأولون من الكفر بالله والإشراك فابشر بنصرتك وحمايتك والقيام بدعوتك، ولكن أريد أن أشترط عليك شرطين نحن إذا قمنا بنصرتك وجاهدنا معك ودان أهل نجد بالإسلام وقبلوا دعوة التوحيد أخاف أن ترتحل عنا وتستبدل بنا غيرنا والثاني أن لي على أهل الدرعية قانوتاً آخذه منهم وقت حصاد الثمار وأخاف أن تقول لا تأخذ منهم شيئاً. فقال الشيخ أما الشرط الأول فابسط يدك أعاهدك الدم بالدم والهدم بالهدم، وأما الثاني فلعل الله أن يفتح عليك الفتوحات فيعوضك من الغنائم والزكوات ما هو خير منه، فتم التعاهد والاتفاق بينهما -رحمهما الله تعالى- في ذلك المجلس على إظهار دين الله والجهاد في سبيله وطمس مظاهر الإشراك ومحو آثاره واقتلاع جذوره وتصحيح العقائد وتطهير الاسلام وتخليصه مما علق به من الإشراك وألصق به من الخرافات وتعاهدا مع هذا على جمع كلمة أهل نجد وإصلاح فسادهم ولم شعثهم لأن نجدا لم تكن في زمنهما خاضعة لإمارة واحدة يحترمها الجميع وينضوون تحت لوائها بل كانت مفككة الأجزاء كل واحد أمير بلدته وكل واحد يرى الزعيم من في بردته وقد أدى هذا التفرق بأهل نجد الى الفوضى واضطراب الأمن وسفك الدماء فعمل هذان الإمامان على جمع كلمة أهل نجد وتوحيد صفهم كما عملا على هدايتهم.
فلما تم التعاهد والاتفاق بين الشيخ محمد والأمير محمد بن سعود، قام الشيخ ودخل مع ابن سعود البلد واستقر عنده محترما معززا، فلما استقر
ص -24- في الدرعية توافد عليه أنصاره الذين كانوا في العيينة ومعهم أناس من رؤساء المعامرة معاكسين لعثمان بن معمر وهاجر الى الدرعية أناس غيرهم من بلدان نجد وقراها وذلك لما علموا أن الشيخ أقام بالدرعية وعلموا مع هذا أنه منع ونصر، ولما استوطن الشيخ الدرعية ومكث بها وجد أهلها مثل عامة قرى نجد وبلدانها قد وقعوا في الشرك والبدع والتهاون بالصلاة والزكاة وسائر شعائر الإسلام وأركانه فتصدى لهم الشيخ- رحمه الله- بالمناصحة والتذكير وأخذ يأمرهم بالمعروف وينهاهم عن المنكر وأمرهم بتعلم معنى لا اله إلا الله وأخبرهم أنها ننفي جميع ما يعبد من دون الله وتثبت العبادة لله وحده دون ما سواه، ثم أمرهم بتعلم ثلاثة أصول ومعرفة معنى الاسلام وأركانه الخمسة التي بني عليها ومعرفة النبي محمد- صلى الله عليه وسلم- ومعرفة اسمه ونسبه ومبعثه وهجرته ومعرفة ما دعا إليه من الإسلام الصحيح والتوحيد، فلما ذاقوا طعم الإسلام واستقر في قلوبهم معرفة التوحيد بعد جهلهم به وبعدهم عن معرفته أشرب في قلوبهم محبة الشيخ ومحبة من هاجر إليه في الدرعية فأخذ الشيخ -رحمه الله- يكاتب الناس وهو مقيم في الدرعية وعلى الأخص الرؤساء والعلماء يوضح لهم معنى الإسلام وحقيقة التوحيد ويحضهم على إتباع شرع الله وسنة رسوله صلى الله عليه وسلم ويأمرهم بنبذ البدع والإشراك والإقلاع عن أخذ الرشا وأكل السحت وأخذ يزيل ما وقع في نفوسهم وقام بها من الشبهات وذلك عن طريق المراسلات والمكاتبات، فمنهم من قبل من الشيخ ودان له بدعوة الإسلام الصحيح والدين فثاب الى الرشد وهجر البدع وتخلى عن عبادة الأوثان والأصنام ومنهم من استكبر وأبى وألب وعادى وأفتى بحل دم الشيخ ودم إخوانه الموحدين وأنصاره ووجوب غزوهم في أرضهم وعقر دارهم.
الجهاد:
فعند ذلك أمر الشيخ محمد بن عبد الوهاب بالجهاد دفاعاً عن النفس والأهل والمال ورداً لعادية الشرك وطغيان الضلال فحينئذ شمر الإمام محمد بن سعود ابن محمد بن مقرن عن ساعد الجد ولبى نداء الواجب واستجاب لداعي الجهاد فحمل علم الإسلام ورفع راية التوحيد فأخذ يغزو أنصار الشرك ويجاهد أحزاب الضلال إحدى وعشرين سنة فما ضعف ولا استكان فأعز الله به الدين وأظهر به دعوة الإسلام والتوحيد فأبصر أهل نجد طريق الخير والرشد ورجعوا عن الغي ودخلوا في دين الله أفواجا فأصبحوا بفضل الله ثم بفضل هذه الدعوة والجهاد المقدس بعد أن كانوا أحزابا متفرقين وأعداء متقاطعين إخوانا متآلفين تجمعهم كلمة لا اله إلا الله محمد رسول الله تحت راية الإسلام الصحيح ولواء التوحيد المطهر فصاروا بعد ذلك مضرب المثل والوفاء والاستقامة والدين وبعد ذلك استأثر الله بالإمام المجاهد العظيم محمد بن سعود بن محمد بن مقرن فتوفاه سنة ألف ومائة وتسع وسبعين من الهجرة فقام بعده في الإمامة وخلفه في مؤازرة الشيخ محمد ومناصرته ابنه الإمام عبد العزيز بن محمد بن سعود فسار سير والده في الدفاع عن الاسلام وحماية الدعوة ومتابعة الجهاد والغزو، ففتح الله عليه الرياض وخرج منه ابن دواس هاربا خائفا لا يلوي على أحد فدخله الإمام عبد العزيز واستولى عليه رحمه الله وملكه وذلك سنة ألف ومائة وسبع وثمانين من الهجرة، وبعد هذا الفتح دانت له نجد كلها واتسع ملكه إلى ما ورائها فملك الاحساء والقطيف والزبارة وملك تهامة وما يليها من اليمن والحجاز ما عدا الحرمين الشريفين، فأقام العدل رحمه الله تعالى في ربوع هذه الولايات كلها وأقر الأمن فيها ورجع بأهلها إلى الاسلام الصحيح الذي يأمر بعبودية الله وحده وينهي نهياً باتاً عن اتخاذ الوسائط والشفعاء -

« Zo, wanneer Sjeich Mohammed ibn ‘Abd al-Wahhab de bewijzen van de waarheid van de Islam en van het geloof aan de Emir Mohammed ibn Sa‘oud gaf en hem informeerde over de ijdelheid van de mensen van Najd en van hun leugens gebaseerd op de aanbidding van afgoden of ook wel bomen, zei deze hem:

« Ô Sjeich, ik heb geen enkele twijfel over het feit dat wat je gepredikt hebt dat dit de religie van Allah is, waarvan de Boodschap gestuurd is door Zijn Gezondenen en de geopenbaarde Boeken; en over het feit dat wat de mensen van Nadj de dag van vandaag betreft, zoals valse afgoderij, zoals jij hebt opgeroepen, vergelijkbaar is met wat werd toegeschreven aan de eerste polytheïsten als ongeloof en afgoderij ten opzichte van Allah. Dus verheug je over jouw steun, jouw bescherming en de verrichting van jouw prediking (da‘wa).

Ik wil je echter twee voorwaarden opstellen:

Als wij jou zullen ondersteunen en djihad met jou zullen verrichten en de mensen van Najd zullen de Islam belijden en de prediking (da‘wa) van de Eenheid van Allah aanvaarden, vrees ik dat jij zult weggaan van ons en dat jij ons zult vervangen door anderen dan ons. De tweede voorwaarde is dat de mensen van Dir‘iya (Dariya) me een belasting verschuldigd zijn, dat ik in op het moment van de oogst van het fruit. Ik vrees echter dat jij zult zeggen om niets te nemen van hen. »

De Sjeich antwoordde toen:

« Wat de eerste voorwaarde betreft, strek uw hand uit, ik maak je een plechtige eed van het bloed. Wat betreft de tweede, als Allah jou maar de geest van Zijn Openbaringen opent en jou geeft, ter compensatie van het vee en de aalmoezenbelasting, wat beter is dan dat. »

Zo werden hun wederzijdse overeenkomst en eed - moge Allah, de Almachtige, met hen twee barmartig zijn - verzegeld op deze bijeenkomst. Wat betreft het manifesteren van de godsdienst van Allah en het strijden op Zijn weg, het laten verdwijnen van de gedaanteverwisselingen van het polytheïsme door de sporen ervan te wissen en de wortels ervan te onttrekken; de authentieke geloofsleer in de oorspronkelijke staat te brengen en de Islam terug duidelijk te maken door van datgene dat zich eraan heeft kunnen toevoegen zoals afgoderij en verzinsels, te ontdoen.

Bovendien, gingen zij de eed aan om de hele bevolking van Najd te verenigen, om een einde aan hun perversiteit te maken en orde in hun verspreiding. In die tijd was Najd immers niet onderworpen aan een autoriteit van één uniek emiraat, dat gerespecteerd werd door iedereen, waar iedereen verenigd was onder één enkel vaandel. Integendeel, het was heel verdeeld en elk district had zijn emir en elke emir beschouwde zichzelf als souverein. Deze verspreiding was schadelijk voor de bevolking van Najd; het lokte wanorde en verstoringen van de openbare orde uit en er werd bloed vergoten.

Deze twee imams werkten dus om de hele bevolking van Najd samen te brengen en om hun rangen te verenigen. Evenzo werkten zij eraan om hen te leiden. Toen de overeenkomst en het pact tussen Sjeich Mohammed ibn ‘Abd al-Wahhab en de Emir Mohammed ibn Sa‘oud werd gesloten, stond de Sjeich op ging hij terug naar het land met Ibn Sa‘oud en bleef bij hem, gerespecteerd en geëerd.

Toen hij zich in Dir‘iya (Dariya) vestigde, kreeg hij bezoek van een delegatie van zijn aanhangers die gevestigd waren in ‘Ouyayna en onder hen waren er die deel uitmaakten van de leiders van de stammen die tegenstanders waren van ‘Othman ibn Mou‘ammar. Vanuit de provincies van Najd, begaven andere mannen zich naar Dir‘iya (Dariya) en installeerden zij zich daar toen ze vernomen hadden dat de Sjeich zich gevestigd had in Dir‘iya (Dariya) en zij wisten dat hij hen eveneens zou beschermen en bijstaan. Wanneer de Sjeich de macht in Dir‘iya (Dariya) overnam en daar verbleef, merkte hij op dat zijn inwoners, evenals in de meerderheid van de districten van Najd en zijn provincie – vervallen waren in polytheisme, vernieuwingen, het achterwege laten van het gebed, van de zakat en van de rest van de rituelen en de pijlers van de Islam. De Sjeich – moge Allah barmhartig met hem zijn - concentreerde zich dus op het adviseren en de bevelen van de religie her op te roepen. Hij begon hen het goede aan te bevelen en hen het slechte te verbieden; hij bevool hen om kennis op te doen over de betekenis van "Er is geen ware godheid dan Allah" en informeerde hen dat deze zin de ontkenning is van alles dat aanbeden kan worden buiten Allah en de bevestiging van de aanbidding van enkel en Alleen Allah, met uitsluiting van alle andere zaken. Vervolgens, bevool hij hen de drie fundamentele principes te leren en de betekenis van de Islam en van de vijf pijlers waarop de islam is gebaseerd, te leren; de Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) kennen; zijn naam, afkomst, de boodschap die hem werd geopenbaard, zijn Hidjra kennen; datgene dat hij gepredikt heeft over de islam en het dogma van de Eenheid van Allah (tawhied) weten. En wanneer zij de smaak van de islam te pakken hadden en dat de kennis van de Eenheid van Allah (tawhied) in hun harten was ingeplant, nadat ze dit hadden ontkend. Nadat deze kennis in hun harten was en de toewijding voor de Sjeich en de toewijding voor degenen die geemigreerd waren om zich te begeven aan zijn zijde in Diri‘iyya (Dariya), begon de Sjeich - moge Allah barmhartig met hem zijn – naar de mensen te schrijven, terwijl hij gevestigd was in Diri‘iyya (Dariya), en meer specifiek naar de elite en naar de geleerden, voor wie hij de betekenis van de Islam en de waarheid van de Eenheid van Allah (tawhied) uiteenzette en hij hen vermaande om de wet van Allah en de Soennah van Zijn Boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te volgen; Aan wie hij bevool om de vernieuwing en het polytheïsme te verwerpen, te stoppen met smeergeld aan te nemen en hetgeen verboden is te eten, niet toe te geven aan wat zou kunnen leiden tot een dubbelzinnigheid in hun harten; al dit door middel van het schrijven van brieven. Onder hen bevonden er zich die hun goedkeuring gaven aan de Sjeich en zich onderworpen aan zijn prediking (da‘wa) van de authentieke Islam en van de religie, en zo de juiste weg vonden. Zij hielden zich van elke vernieuwing af en verlieten de aanbidding van de afgoden. Er waren ook anderen die koppig waren, weigerden, vijandschap tegenover hem opwekten, vijandelijkheid uitten en vaardigden fatawa uit die verklaarden dat het bloed van de Sjeich toegestaan was [d.w.z. = toestemming om hem te doden], evenzo het bloed van zijn broeders (moewahidien) en van hun aanhangers, evenals de plicht hen in hun land te bestrijden en hun volk te vernietigen.

Djihad :

Het is dan dat Sjeich Mohammed ibn ‘Abd al-Wahhab opriep tot de defensieve djihad tegen de ondeugd (nafs), de mensen en hun eigendommen, bron van schanddaden van afgoderij, van tirannie van dwaling en het is zo dat Mohammed ibn Sa‘oud ibn Mohammed ibn Maqran zich dapper inspande voor de opdracht en antwoordde op de oproep van de opdracht door de prediker van djihad te gehoorzamen. Hij stond in voor de kennis van de Islam en spreidde het vaandel van de Eenheid van Allah (tawhied) uit en begon de aanhangers van sjirk te bestrijden en djihad tegen de oproerige groeperingen van dwaling uit te voeren gedurende 21 jaar, waarin hij niet verzwakte, noch zich overgaf. Allah heeft immers via hem de religie geëerd, en door hem de prediking (da‘wa) van de Islam en van de Eenheid van Allah (tawhied) terug duidelijk gemaakt. Zo konden de mensen van Najd het pad van goedheid en leiding zien en kwamen zij terug van het slechte pad waarop zij dwaalden en traden in grote getallen de religie van Allah binnen. Allereerst dankzij Allah en vervolgens dankzij deze prediking (da‘wa) en djihad, nadat men verdeeld was geweest in rivaliserende groeperingen van wederzijdse vijanden, werden zij [= de mensen van Najd] broeders en leefden in harmonie, verenigd door de zin“Er is geen ware godheid dan Allah en Mohammed is Zijn Boodschapper”, onder de vlag van de ware Islam en het vaandel van de pure Eenheid van Allah (tawhied). Vervolgens werden ze een voorbeeld in termen van integriteit, oprechtheid en religie. Daarna riep Allah de geweldige imam, strijder van djihad tot hem en stierf in het jaar 1179 van de hidjra. Zijn zoon, Imam ‘Abd al-‘Azîz ibn Mohammed ibn Sa‘oud, was degene die hem in het imamschap opvolgde en hij nam de taak over om met Sjeich Mohammed samen te werken en hem hulp aan te bieden. Hij ging verder met het werk van zijn vader om de Islam te verdedigen, de prediking (da‘wa) te waarborgen en de djihad en het strijden voort te zetten. Allah begunstigde hem toen met de inname van Riyad, dat Ibn Dawwas beangstigend verlaten had door overhaast en in paniek op de vlucht te slaan. Imam ‘Abd al-‘Azîz - moge Allah barmhartig met hem zijn - trad dan Riyad binnen en stichtte zijn koninkrijk in het jaar 1187 van de hidjra. Na de inname van Riyad, onderwierp het geheel van Najd zich aan hem en zijn rijk strekte zich uit en hij maakte zich meester over al-Ahsa, al-Qatif, al-Zoubara en over het koninkrijk van Tihama tot Hijaz en tot Jemen, zonder te praten over de twee heilige plaatsen. Hij – moge Allah de Allerhoogste hem barmhartig zijn – voerde in alle gezinnen van deze provincies rechtvaardigheid in en herstelde de veiligheid en begunstigden hun volkeren met de terugkeer van de authentieke islam, wat enkel de aanbidding die Alleen tot Allah gewijd is, beveelt en wat onvoorwaardelijk elke toevlucht tot bemiddelaars verbiedt. »

[Extract vanuit « Machahir ‘oulama Najd pg. 24-25 »]

Dit verhaal toont aan dat de Sjeich zich inspande voor het heroproepen van de gouverneur van zijn regio om tawhied te begrijpen en in praktijk te brengen:

« Zo, wanneer Sjeich Mohammed ibn ‘Abd al-Wahhab de bewijzen van de waarheid van de Islam en van het geloof aan de Emir Mohammed ibn Sa‘oud gaf en hem informeerde over de ijdelheid van de mensen van Najd en van hun leugens gebaseerd op de eredienst van afgoden of ook wel bomen. »

Nadien begon hij het merendeel van Najd op te roepen tot het begrijpen van dezelfde boodschap:

« Wanneer de Sjeich de macht in Dir‘iya (Dariya) overnam en daar verbleef, merkte hij op dat zijn inwoners, evenals in de meerderheid van de districten van Najd en zijn provincie – vervallen waren in polytheisme, vernieuwingen, het achterwege laten van het gebed, van de zakat en van de rest van de rituelen en de pijlers van de Islam. De Sjeich – moge Allah barmhartig met hem zijn –concentreerde zich dus op het adviseren en de bevelen van de religie her op te roepen. Hij begon hen het goede aan te bevelen en hen het slechte te verbieden; hij bevool hen om kennis op te doen over de betekenis van "Er is geen ware godheid dan Allah " en informeerde hen dat deze zin de ontkenning is van alles dat aanbeden kan worden buiten Allah en de bevestiging van de aanbidding van enkel en Alleen Allah, met uitsluiting van alle andere zaken. Vervolgens, bevool hij hen de drie fundamentele principes te leren en de betekenis van de Islam en van de vijf pijlers waarop de islam is gebaseerd, te leren; de Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) kennen; zijn naam, afkomst, de boodschap die hem werd geopenbaard, zijn Hidjra kennen; datgene dat hij gepredikt heeft over de islam en het dogma van de Eenheid van Allah (tawhied) weten. En wanneer zij de smaak van de Islam te pakken hadden en dat de kennis van de Eenheid van Allah (tawhied) in hun harten was ingeplant, nadat ze dit hadden ontkend. »

De Sjeich vermaande hen om de Wetten van Allah –Ta‘ala in praktijk te brengen:

« Hij vermaande hen om de Wet van Allah en de Soennah van Zijn Boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te volgen; aan wie hij bevool om de vernieuwing en het polytheïsme te verwerpen.»

En het is enkel na deze etappe dat de djihad tegen de koppige mensen werd verkondigd;

« Onder hen bevonden er zich die hun goedkeuring gaven aan de Sjeich en zich onderworpen aan zijn prediking (da‘wa) van de authentieke Islam en van de religie, en zo de juiste weg vonden. Zij hielden zich van elke vernieuwing af en verlieten de aanbidding van de afgoden. Er waren ook anderen die koppig waren, weigerden, vijandschap tegenover hem opwekten, vijandelijkheid uitten en vaardigden fatawa uit die verklaarden dat het bloed van de Sjeich toegestaan was [d.w.z. = toestemming om hem te doden], evenzo het bloed van zijn broeders (moewahidien) en van hun aanhangers, evenals de plicht hen in hun land te bestrijden en hun volk te vernietigen. Het is dan dat Sjeich Mohammed ibn ‘Abd al-Wahhab opriep tot de defensieve djihad tegen de ondeugd (nafs), de mensen en hun eigendommen, bron van schanddaden van afgoderij, van tirannie van dwaling en het is zo dat Mohammed ibn Sa‘oud ibn Mohammed ibn Maqran zich dapper inspande voor de opdracht en antwoordde op de oproep van de opdracht door de prediker van djihad te gehoorzamen. Hij stond in voor de kennis van de Islam en spreidde het vaandel van de Eenheid van Allah (tawhied) uit en begon de aanhangers van sjirk te bestrijden en djihad tegen de oproerige groeperingen van dwaling uit te voeren gedurende 21 jaar, waarin hij niet verzwakte, noch zich overgaf. »

Het is door het afstand nemen van de voorschriften van de Qoer’an en de authentieke Soennah, dat de valse concepten ontstaan en in de zwakke harten terecht komen. De oproep tot de Eenheid van Allah, voor degene die het heeft begrepen, moet prioritair zijn boven alle andere voorschriften, want wij worden geconfronteerd met de polytheistische volkeren. Geen enkele djihad kan gelanceerd worden voor dit, anders bestaat deze djihad erin de polytheïsten te beschermen tegen de andere polytheïsten! We moeten ons realiseren dat deze landen die vroeger islamitisch waren, sinds eeuwen al generaties van polytheïsten ontvangen en wij vinden vandaag de dag geen enkel land nog terug waarin de Wet van Allah -Ta‘ala- toegepast wordt. De oproep tot djihad wordt voorafgegaan door twee voorwaarden die moeten worden voldaan, die het geloof en de emigratie naar een land van islam zijn. En deze twee zaken zijn in onze tijd afwezig.

Om de terugkerende tegenstelling van deze minhadj duidelijk te illustreren, moeten we terugdenken aan de afvalligheid van Afghanistan door de pseudo-djihadisten die het beschouwen als een islamitisch land in de periode van de taliban, tegenover de Amerikaanse tegenstander. Toen hen werd gevraagd wat de reden was van deze overgave, was hun excuus zwakheid.

Zie hier wat ibn Taymiyyah over een vergelijkbare situatie die de moslims aangaat, vermeldt:

« وقتال الدفع مثل أن يكون العدو كثيراً لا طاقة للمسلمين به ؛ لكن يخاف إن انصرفوا عن عدوهم عطف العدو على من يخلفون من المسلمين. فهنا قد صرح أصحابنا بأنه يجب أن يبذلوا مهجهم ومهج من يخاف عليهم في الدفع حتى يسلموا. ونظيرها أن يهجم العدو على بلاد المسلمين وتكون المقاتلة أقل من النصف, فإن انصرفوا استولوا على الحريم, فهذا وأمثاله قتال دفع لا قتال طلب, لا يجوز الانصراف عنه بحال ووقعة أحد من هذا الباب.» انتهى من "الاختيارات الفقهية" ص 258

وقال: «جهاد الدافع للكفار يتعين على كل أحد ، ويحرم فيه الفرار من مثليهم ، لأنه جهاد ضرورة لا اختيار ، وثبتوا يوم أحد والأحزاب وجوبله وكذا لما قدم التتار دمشق.» المستدرك على مجموع فتاوى ابن تيمية لابن قاسم ( 3 / 218-219)

« De defensieve djihad dient plaats te hebben zelfs in het geval waarin de vijanden talrijk zijn en de moslims niet de capaciteit hebben; Er wordt echter gevreesd dat indien zij zich afwenden van hun vijanden, zij niet de moslims die blijven, beïnvloeden en zij zich niet aan hen gelijkmaken.

Hier zijn onze metgezellen duidelijk geweest over het feit dat zij hun levenskracht moeten gebruiken en deze van degenen die hen steunen in de defensie, totdat zij zich bekeren tot de Islam. Evenzo als de vijand het land van de moslims aanvalt en het aantal stijders is minder dan de helft, als zij gaan, maken zij zich meester over het sultanspaleis. Dit geval en de gelijkaardige gevallen behoren tot de defensieve strijd en niet tot de aanvallende strijd. Het is niet toegestaan om het te vermijden en dit is zeker, zonder enige mogelijkheid van verwarring over dit onderwerp.» [Extract de « Al- Ikhtiyarat al-Fiqhiya » pg. 258]

Hij zegt ook:

« De defensieve djihad tegen de ongelovigen is voor iedereen verplicht; het is verboden om deze plicht te verzaken, want het is de bevolen djihad door de noodzaak, waarin geen keuze bestaat. Dat is wat gebeurde toen de Tataren Damascus binnenvielen. » [Extract vanuit « Al-moustadrak ‘ala majmou‘ fatawa Ibn Taymiya » vol.3, pg. 218-219]

De pseudo-djihadisten hebben datgene wat zij dachten dat de defensieve strijd sjar‘i was, achter gelaten. Zij zeggen dat de reden was dat zij noch de capaciteit, noch de macht hadden. Toch bevestigt de Sjeich van de Islam het tegengestelde dat zij beweren. Hij bevestigt zelfs dat als men de capaciteit niet heeft, het een plicht is om te strijden, op gevaar af om te verliezen. Hij zegt ook dat het verboden is om op de vlucht te slaan, zelfs als de tegenstander met een dubbel aantal zou zijn.

De pseudo-djihadisten zijn weggevlucht uit Afghanistan, hebben hun vrouwen achtergelaten en hebben hun ongelovig volk (dit wil zeggen het volk dat zij beschouwden als hun broeders en zusters) overgeleverd aan de andere ongelovigen. Ze zijn speciaal gevlucht voor hun eigen bescherming en niet voor deze van de mensen, noch voor hun tegenstanders. Zo hebben zij de mensen overgeleverd aan hun tegenstanders. Wat zijn dus deze beweringen dat zij neuriën, waarin er sprake is van hun volk te beschermen tegen de vijanden en hun misdaden? Terwijl zijzelf gevlucht zijn, door de mensen van wie zij beweren dat zij de Islam en de eer erkennen, achter te laten en deze mensen overgeleverd werden aan de Amerikanen?

Als zij niet conform zijn aan datgene wat de Soennah vereist, inzake het gedrag tegenover de vijand, is dit enkel en alleen omdat de Islam hun harten nooit heeft overwonnen. Hun geloof is slechts een bewering en niets positief komt voort uit dit geval en de nederlaag zal de metgezel zijn voor degene die de Qoer’an en de Soennah niet volgt.

In de geschiedenis van de Islam hebben de moslims altijd de overwinning tegenover de polytheïsten behaald, zelfs als deze in groter aantal waren. De ongelovigen hebben slechts één keer de moslims overwonnen, in de strijd van Oehoed. De Heilige profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) had zijn leger voorbereid op de aanval. Vijftig boogschutters waren geflankeerd tussen twee heuvels van Oehoed opdat zij over het leger zouden waken tegen elke aanval die langs achter zou kunnen komen. Zij hadden het strikt bevel gekregen om hun posten, onder geen enkele omstandigheid te verlaten, ongeacht de ontknoping en de plaatsing van de troepen.

De moslims vielen de vijand verder aan met success en de Mekkanen begonnen het vertrouwen te verliezen. Nadat ze veel mannen hadden verloren, besloten zij om zich terug te trekken en te vluchten.

Het was op dat moment dat de moslims een grote fout begingen, die hen veel heeft gekost: in plaats van de Heilige profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te gehoorzamen en de vijand buiten het slagveld te achtervolgen, legden zij hun wapens neer en begonnen zij de buit te nemen. Denkende dat de strijd was afgelopen, verliet de meerderheid van de boogschutters die de doorgang naar de heuvels blokkeerde hun plaats om de buit binnen te halen, ondanks de bevelen van hun leider. Één van de Mekkaanse commandanten, Khalid ibn Walid (Hij bekeerde zich later en was gewijd aan de Islam en hij werd « het zwaard van Allah» genoemd), vluchtte toen hij de kans zag om de moslims langs achter aan te vallen. Hij verzamelde zijn mannen en lanceerde een hevige aanval langs achteren. De moslims waren zo verbaasd dat zij niet meer wisten wat te doen. In de verwarring, werden hun rangen ontregeld. En de Mekkanen, die zich teruggetrokken hadden, verzamelden zich opnieuw voor een frontale aanval. De moslims verloren deze strijd door deze ongehoorzaamheid.

Besef dus het onverwachtse gevolg door deze ongehoorzaamheid van de metgezellen die niet eens de graad van sjirk en van koefr bereikte. Wat dan te zeggen over degenen die in ongeloof verblijven en de djihad in de naam van de Islam verklaren? Tot en met de dag van vandaag hebben zij nooit succes gehaald en dat zal voor altijd het geval zijn totdat zij hun geloof zuiveren van elke ongerechtigheid. Denk eens heel goed na over al die volkeren die zichzelf toeschrijven tot de Islam in Palestina, Irak, Afghanistan, Tjetjenië … Weet dat Allah -Ta‘ala- nooit de overhand schenkt aan een ongelovige boven een gelovige, dit is een belofte van Hem en onze Heer – Majestueuze - verbreekt nooit Zijn belofte.

En Allah is de Alwetende.
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 19:01   #49
Ansaar Topper!

الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden الموحد [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

De strijd is niet specifiek een militair bevel

(Antwoord op de pseudo-Djihadisten)

Alle lof aan Allah, moge de zegeningen en de vrede van Allah over onze Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), zijn familie, zijn metgezellen en degene die zijn leiding volgen, zijn.

Na het houden van Allah, de Allerhoogste, en Zijn boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), is het noodzakelijk om te houden van de gekozenen door Allah en de vijanden van Allah te beschouwen als volledige tegenstanders.

« Degene die sterft zonder te hebben gestreden, noch het verlangen ernaar te hebben gehad, sterft op een vertakking van hypocrisie. »

Wij wensen een verduidelijking te brengen over de verkeerde interpretatie die de sekte van de pseudo-djihadisten geven over de hadith: « Degene die sterft zonder te hebben gestreden, noch het verlangen ernaar te hebben gehad, sterft op een vertakking van hypocrisie. »

Ter gelegenheid van de discussies over de ongeldigheid van de Djihaad van vandaag, hebben wij de vernieuwing van de verklaring en het feit dat het zonder voorwaarden is, ingediend. Het antwoord hierop is, onze tegenstanders hebben ons bovenstaande hadith gebracht, om te bewijzen dat degenen die niet akkoord zijn met de oproep tot de defensieve Djihaad, aangetast zullen zijn door hypocrisie.

Wat is Djihaad?

Het woord « Djihaad » betekent niet « heilige oorlog ». Het duidt op de strijd en de inspanning.

Ibn Taymiya heeft gezegd: « De waarheid over Djihaad: Het is een zelfverloochening, de inspanning om datgene waarvan Allah – Ta‘ala- houdt, zoals het geloof, de goede daden, te bereiken en te verkrijgen en om datgene wat Allah – Ta‘ala- haat, zoals het ongeloof, de persversheid en zo ook de ongehoorzaamheid (aan Allah Ta‘ala), af te stoten. » [Bron : Majmou‘ fatawa]

De gebruikte woorden in de Koran voor oorlog zijn « Harb » en « Qitâl ». De Djihaad betekent op zijn beurt de ernstige en oprechte strijd, zowel op individueel als sociaal vlak. Het is de strijd om het goede te volbrengen en de onrechtvaardigheid, de onderdrukking en het kwade in de hele samenleving uit te roeien. Djihaad bestaat eruit om zo goed mogelijk zijn best te doen om het goede te bekomen. Deze strijd moet zowel spiritueel als sociaal geleverd worden. Djihaad komt 33 keer voor in de Koran, onder verschillende vormen. Het wordt vaak gelinkt aan andere Koranische concepten, zoals het geloof, berouw, goede daden en de emigratie (Hidjra)[1]. Djihaad bestaat uit het beschermen van het geloof van een individu. De Djihaad is niet altijd een oorlog, hoewel het kan onder voorwaarden.

• Ibn al-Qayyim, moge Allah hem barmhartig zijn, zegt in zijn exegese van de hadith:

ال ابن القيم رحمه الله
« إذا عرف هذا فالجهاد أربع مراتب : جهاد النفس ، وجهاد الشيطان ، وجهاد الكفار ، وجهاد المنافقين .
فجهاد النفس أربع مراتب أيضاً :
إحداها : أن يجاهدها على تعلم الهدى ودين الحق الذي لا فلاح لها ولا سعادة في معاشها ومعادها إلا به ومتى فاتها عمله شقيت في الدارين .
الثانية : أن يجاهدها على العمل به بعد عمله ، وإلا فمجرد العلم بلا عمل إن لم يضرها لم ينفعها .
الثالثة : أن يجاهدها على الدعوة إليه وتعليمه من لا يعلمه وإلا كان من الذين يكتمون ما أنزل الله من الهدى والبينات ولا ينفعه علمه ولا ينجيه من عذاب الله .
الرابعة : أن يجاهدها على الصبر على مشاق الدعوة إلى الله وأذى الخلق ويتحمل ذلك كله لله .
فإذا استكمل هذه المراتب الأربع صار من الربانيين ، فإن السلف مجمعون على أن العالم لا يستحق أن يسمى ربانيا حتى يعرف الحق ويعمل به ويعلّمه فمن علّم وعمل وعلم فذاك يدعى عظيما في ملكوت السماوات .
وأما جهاد الشيطان فمرتبتان :
إحداهما : جهاده على دفع ما يلقي إلى العبد من الشبهات والشكوك القادحة في الإيمان .
الثانية : جهاده على دفع ما يلقي إليه من الإرادات الفاسدة والشهوات .
فالجهاد الأول يكون بعده اليقين ، والثاني يكون بعده الصبر ، قال تعالى : { وجعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا وكانوا بآياتنا يوقنون ** السجدة/24 ، فأخبر أن إمامة الدين إنما تنال بالصبر واليقين ، فالصبر يدفع الشهوات ، والإرادات الفاسدة واليقين يدفع الشكوك والشبهات .
وأما جهاد الكفار والمنافقين فأربع مراتب :
بالقلب واللسان والمال والنفس .
وجهاد الكفار أخص باليد ، وجهاد المنافقين أخص باللسان .
وأما جهاد أرباب الظلم والبدع والمنكرات فثلاث مراتب:
الأولى : باليد إذا قدر ، فإن عجز انتقل إلى اللسان ، فإن عجز جاهد بقبله .
فهذه ثلاثة عشر مرتبة من الجهاد، و " من مات ولم يغز ولم يحدث نفسه بالغزو مات على شعبة من النفاق " – رواه مسلم ( 1910) -.» زاد المعاد ( 3 / 9 – 11 )

« Als je het (Djihaad) kent, weet je dat het bestaat uit 4 categorieën:

1- De Djihaad van de ziel.

2- De Djihaad tegen de duivel (sjaytan).

3- De Djihaad tegen de ongelovigen.

4- De Djihaad tegen de hypocrieten.

De Djihaad van de ziel wordt ook nog eens opgesplitst in 4 categorieën:

1- De Djihaad van de ziel bestaat uit het proberen te doen wat de Leiding en de religie van de Waarheid haar benadrukt. Zonder deze Leiding en religie zal de ziel noch zaligheid, noch geluk, noch in dit leven of het hiernamaals hebben. Zolang de ziel een gebrek heeft aan de vervulling van de religie, is zij verontrust in de 2 fases [in deze wereld en in het hiernamaals].

2- De Djihaad van de ziel bestaat eruit dat de daden conform zijn aan de religie na er kennis over te hebben gekregen. Zo niet, is de loutere kennis die niet gevolgd wordt door de daden, zelfs als deze de ziel niet schaadt, op geen enkele wijze voordelig.

3- De Djihaad van de ziel bestaat uit het preken van de religie (da‘wa) en het onderwijzen ervan aan degenen die de religie niet kennen. Zo niet, maken we deel uit van degene die zwijgen over datgene wat Allah heeft geopenbaard, zoals de Leiding en de bewijzen. Dus de daden [conform verricht aan de religie, maar de ziel weerhoudt zich van de prediking ervan], zelfs als ze niet afnemen, zullen de mens niet kunnen redden van de bestraffing van Allah.

4- De Djihaad van de ziel bestaat uit het hebben van geduld bij moeilijkheden tijdens de prediking (da‘wa) voor Allah en de kwellingen van het aardse leven. Het bestaat ook uit verdragen van dit alles voor Allah.

Als deze 4 voorwaarden vervuld zijn, maakt het individu deel uit van de gekozenen van de Heer (rabbaniyyoen). De vrome voorgangers (salaf) zijn het unaniem over het feit dat de geleerde het niet verdient om gekozene van de Heer (rabbani) te worden genoemd, zolang hij niet de Waarheid kent, conform handelt naar deze Waarheid en deze onderwijst.

Dus degene die de Waarheid kent, onderwijst en ernaar handelt, wordt de majestueuze genoemd in het koninkrijk van de hemelen.

Wat betreft de Djihaad tegen de duivel (sjaytan), deze is onderverdeeld in 2 categorieën:

1- De Djihaad tegen de duivel (sjaytan), die bestaat uit het verwerpen van de dubbelzinnigheden, die de dienaar (‘abd) kan hebben en de twijfels die het geloof aanvallen.

2- De Djihaad tegen de duivel (sjaytan), die bestaat uit het afwijzen van zijn slechte verlangens en passies die hij heeft.

De eerste vorm van Djihaad wordt meteen gevolgd door zekerheid.

De tweede vorm van Djihaad wordt meteen gevolgd door geduld.

Allah, De Allerhoogste, heeft gezegd: « En Wij stelden leiders uit hun midden aan, die het volk door Ons gebod leidden, zolang zij standvastig waren en in Onze woorden een hecht geloof hadden. » (Soerate as- Sadjdah 32, vers 24). Hij heeft ons geïnformeerd dat je de gedragscode van de godsdienst enkel kunt verkrijgen door geduld en zekerheid te hebben. Het geduld verdrukt de passies en de slechte wensen, terwijl de zekerheid de twijfels en dubbelzinnigheden verwerpt.

Wat betreft de Djihaad tegen de ongelovigen en de hypocrieten, deze is onderverdeeld in 4 categorieën:

1. Djihaad met het hart

2. Djihaad met de tong

3. Djihaad met het bezit

4. Djihaad met het lichaam

De Djihaad tegen de ongelovigen wordt meer met de handen verricht en de Djihaad tegen de hypocrieten meer met de tong.

De strijd tegen de onrechtvaardige mensen, de mensen van vernieuwingen en de verwerpelijke mensen, wordt opgesplitst in 3 categorieën:

1- Met de handen, als het mogelijk is.

2- Als het niet mogelijk is met de handen, met de tong.

3- Als dit ook niet mogelijk is, verrichten we Djihaad met het hart

Dit waren dus de 13 categorieën van Djihaad.

« Degene die sterft zonder te hebben gestreden, noch het verlangen ernaar te hebben gehad, sterft op een vertakking van hypocrisie. » (Zie “Sahih Moeslim”, n°1910) » [einde van het citaat]

[Extract van « Zad al-Ma‘ad », pg. 9-11 volume 3]

De uitleg van Ibn al-Qayyim over de hadith : « Degene die sterft zonder te hebben gestreden, noch het verlangen ernaar te hebben gehad, sterft op een vertakking van hypocrisie. » is veel breder dan de interpretatie die de dwalende mensen hebben gemaakt. De strijd omvat eigenlijk:

- De Djihaad van de ziel.

- De Djihaad tegen de duivel (sjaytan).

- De Djihaad tegen de ongelovigen.

- De Djihaad tegen de hypocrieten.

De hadith van onze nobele boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft betrekking op een veel bredere betekenis, dan de beperking die er gemaakt is. Maar we benadrukken echter dat de gewapende verdediging de mensen van vandaag de dag niet betreft, aangezien de staat van ongeloof waarin zij leven.

En Allah is de Alwetende

--------------------------------------------------------------------------------

[1]De emigratie naar een rustige plaats om te vluchten van de vervolgingen, zoals de emigratie van de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) en zijn metgezellen. Zij hebben hun geboorteplaats, Mekka, na 13 jaar geduld en uithoudingsvermogen te hebben gehad met de martelingen en de vervolgingen, verlaten.
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 19:04   #50
Ansaar Topper!

Wat annuleert de islam ?

Een werk van de grote geleerde en imam van de Soennah Mohammed ibn ‘Abdel Wahhâb

De grote geleerde en imam van de Soennah Mohammed ibn ‘Abdel Wahhâb heeft gezegd:

Weet dat er 10 zaken zijn die de islam annuleren:

- Ten eerste : Sjirk: Partners naast Allah ‘azza wa djall nemen

Allah ta‘ala zegt: « Zeker, Allah vergeeft niet dat er deelgenoten aan Hem worden toegekend, daarbuiten vergeeft Hij wat Hij wil. » (Soerate an-Nisa’ 4 vers 48) en Allah zegt : « Gewis, voor hem die iets met Allah vereenzelvigt, heeft Allah de Hemel verboden en het Vuur zal zijn verblijfplaats zijn. Er is voor de onrechtvaardigen geen helper. » (Soerate al-Ma‘idah 5 vers 72)

Dit betekent ook een dier slachten als offer voor een ander dan Allah, zoals bijvoorbeeld degene die offert voor een djinn of een graf.

- Ten tweede : Degene die bemiddelaars tussen hem en Allah plaatst en hen aanroept, om bemiddeling vraagt en in wie men zijn vertrouwen legt, wordt een ongelovige volgens de unanimiteit.

- Ten derde : Degene die de polytheïsten niet als ongelovigen verklaart of over hun ongeloof twijfelt of hun doctrine bekrachtigt, wordt een ongelovige.[1]

- Ten vierde: Degene die gelooft dat er een andere leiding dan die van de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) perfecter is dan deze van de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), of dat er een beter oordeel is dan het zijne, zoals zij die het oordeel van de tawâghît[2] verkiezen boven het oordeel van hem, is een ongelovige.

- Ten vijfde: Degene die iets dat afkomstig is van de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) haat, is een ongelovige, zelfs als hij deze zaak toch uitvoert.[3]

- Ten zesde: Degene die een onderdeel van de godsdienst, een beloning of een straf van Allah kleineert, is een ongelovige. Dit wordt bewezen in de volgende verzen : « Zeg: "Was het over Allah en Zijn tekenen en Zijn boodschapper dat jij spotte?" 66. "Bied geen verontschuldiging aan. Jij hebt, na te hebben geloofd, verworpen.» (Soerate Tawbah : 9 verzen 65-66)

- Ten zevende: Magie, tovenarij, wat çarf en ‘atf[4] inhoudt, degene die dit praktiseert of ermee akkoord gaat, is een ongelovige. Dit wordt bewezen in het volgend vers: « …maar de satans waren ongelovig, zij onderwezen de mensen tovenarij (Sihr) en wat was neergezonden te Babel aan de twee Engelen Haroet en Maroet. En geen van beiden gaven onderricht, zonder dat zij zeiden: "Voorwaar, wij zijn slechts een beproeving, wees daarom niet ongelovig". Zo onderwezen zij hen (tovenarij), waardoor zij een scheiding veroorzaakten tussen een man en zijn echtgenote.» (Soerate 2 vers 102)

- Ten achtste: Het helpen en steunen van de moesjrikien tegen de moslims. Het bewijs hiervoor vinden we in het volgende vers terug: « O jullie die geloven! Neemt niet de Joden en de nasara als beschermers, zij beschermen elkaar. En wie van jullie hen als beschermers neemt: voorwaar, hij behoort tot hen. Voorwaar. Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.» (Soerate 5 vers 51)

- Ten negende : Geloven dat het niet nodig is om Mohammed, de Boodschapper van Allah (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te volgen en dat het toegestaan is buiten de wet van Allah te treden, zoals ‘al Khadir deed, toen hij overschreed wat aan Moessâ (‘alayhi salam) geopenbaard is, dit is ongeloof.[5]

- Ten tiende : opzettelijke verwaarlozing van de religie van Allah, noch ervan te leren, noch ernaar te handelen. Het bewijs hiervoor vinden we terug in het vers : « En wie is onrechtvaardiger dan hij die door het teken van zijn Heer wordt vermaand en zich er toch van afwendt? Wij zullen de criminelen beslist straffen. » (Soerate As-Sadjah 32 vers 22)

Er wordt bij deze handelingen geen onderscheid aangebracht in termen van intentie, of iemand scherts of serieus is of zelfs handelt vanuit angst. Het enige excuus is dwang[6]. Deze 10 daden zijn extreem gevaarlijk en verschrikkelijk gewoon. Elke moslim dient hiervoor uit te kijken en een wezenlijke angst in zijn hart te voelen om er zelfs maar in de buurt van te komen.

Wij zoeken bescherming bij Allah tegen de oorzaken van Zijn woede en de smarten van Zijn straf.

[1] De polytheïsten zijn alle ongelovigen: joden,nasara, communisten, atheïsten, afgodenaanbidders, …

[2] « Tawâghît » in het Arabisch is het meervoud van het woord « tâghoet ». Het woord omvat alles waarbij de mens de grenzen overschrijdt qua aanbidding, in wat hij volgt of gehoorzaamt. Zoals bijvoorbeeld : Satan, de persoon die zich laat aanbidden naast Allah en die hiermee tevreden is, de magiërs, degenen die beweren dat ze het ongeziene kennen, degenen die oordelen met iets anders dan de wet van Allah en alles wat de islamitische wet verbiedt.

[3] Dit wordt bewezen in het vers : « Dat is omdat zij, hetgeen Allah heeft geopenbaard, haten, daarom maakte Hij hun werken vruchteloos. » (Soerate Mohammed 47 vers 9)

[4] Çarf is degene die m.b.v. magie een persoon kan doen scheiden van degene van wie hij houdt. In tegenstelling tot ‘Atf, is degene die m.b.v. magie een persoon kan doen houden van iemand van wie hij niet houdt.

[5] Al Khadir was volgens de meest correcte visie een profeet die leefde in de tijd van de boodschapper Moessâ. Hij ontving een openbaring van Allah en dit is waarom hij als profeet wordt beschouwd. En omwille van dit was hij niet verplicht om de wet van Moessâ te volgen. En omdat de boodschap van Moessâ alleen gericht was tot de kinderen van Israël en Al Khadir daarvan geen deel uitmaakte, moest hij dus deze wet van Moessâ niet volgen. Het verhaal over hem, vind je terug in Soerate 18 « Al Kahf » (De grot), vanaf vers 60 t.e.m. vers 82.

Maar de profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) is de laatste profeet, zijn boodschap telt voor de hele mensheid en dit wordt bewezen met de woorden van Allah ta‘âlâ : « Zeg : « Ô mensen ! Ik ben voor jullie allen een Boodschapper van Allah. » (Soerate 7 vers 158) En degene die een andere religie volgt dan de zijne, is een ongelovige volgens de unanimiteit van de moslims. Dit wordt bewezen door de Koran : « En wie er een andere levensbeschouwing dan de Islam zoekt: het zal niet van hem aanvaard worden en hij behoort in het Hiernamaals tot de verliezers. » (Soerate 3 vers 85)

[6] Dwang werd gedefiniëerd door de geleerden als bijvoorbeeld een geval waarin de ongelovigen de moslim verplichten tot afvalligheid door hen bijvoorbeeld een zwaard in de nek te leggen. Als deze moslim niet afvallig wordt, riskeert hij geëxecuteerd te worden. In zo’n geval is het toegestaan om ongeloof te tonen, maar op voorwaarde dat hij in zijn hart oprecht zijn geloof blijft behouden. Marteling wordt eveneens gezien als dwang, maar alweer op voorwaarde dat hij in zijn hart oprecht gelovig blijft. Wat betreft degene die gedwongen wordt, maar in wiens hart er ongeloof aanwezig is, is een ongelovige, zelfs als hij zich in een situatie van dwang bevindt.

Laatst gewijzigd door الموحد; 22 maart 2011 om 19:24
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 19:07   #51
Ansaar Topper!

De aanbidding in de islam begrijpen

« Ik heb de djinn en de mensen slechts geschapen opdat zij Mij aanbidden. » [Soerate 51 vers 56]

Cheikh Al Islam Ibn Taymiya, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

«Aanbidding is gehoorzaamheid aan Allah door het uitvoeren wat Hij aan de tong van Zijn Boodschappers heeft opgedragen. »

En hij zei ook:

« Ibadah is een verzamelnaam voor alle uitspraken, innerlijke en uiterlijke daden waar Allah van houdt en tevreden mee is.»

Cheikh Al Ibn Qayyem, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

« Aanbidding is samengesteld uit 15 fundamenten: degene die deze uitvoert, zal de graad van dienaar bereikt hebben.»

Want, de aanbidding bevindt zich in het hart, de tong (uitspraken) en de lichaamsdelen (daden). De graden van onderworpenheid zijn er 5:

Ø Fard - verplicht

Ø Soennah – aanbevolen

Ø Moebah - toegestaan

Ø Makroeh – afgeraden - hatelijk

Ø Haram - verboden

Ze zijn eigen aan elk van de 3 bovenstaande onderdelen : het hart, de tong en de ledematen.

Cheikh Al Qoertoebi, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

« De basis van Ibadah is zichzelf nederig maken [tadhalloell] en onderwerping [choedoe]. En de plichten van de Sjari’ah worden “Ibâdat” genoemd [meervoud van Ibadah, dwz. daden van aanbidding] want de aanbidders houden er aan vast en verrichten het met onderwerping en uit nederigheid voor Allah de Verhevene. »

Cheikh Ibn Kathir, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

«Aanbidding van Allah bestaat uit gehoorzaamheid aan Hem door uit te voeren wat Hij bevolen heeft en achterwege te laten wat Hij verboden heeft.»

‘Ali Ibn Abi Talib, moge Allah hem genadig zijn, heeft gezegd:

« Hij heeft de djinn en de mensen slechts geschapen om hen te bevelen Hem te aanbidden en hen tot deze aanbidding aan te aansporen. »

[Bron : Uit het boek fathel-majid pg 15]
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 19:22   #52
Ansaar Topper!

بسم الله الرحمن الرحيم

Tawhied komt voor de strijd

Alle lof aan Allah, moge de zegeningen en de vrede van Allah over onze Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), zijn familie, zijn metgezellen en degene die zijn leiding volgen, zijn.

De huidige ongelovige gemeenschappen bevinden zich in een toestand die erger is dan de periode van onwetendheid (jahiliya) bij het begin van het profeetschap. De Profeet Mohammed (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft ons hiervoor gewaarschuwd door ons te zeggen: « De islam is gekomen als iets vreemd en het zal terugkomen als iets vreemd zoals het begonnen is. Verkondig dus het goede nieuws aan de vreemdelingen. » Wij moeten dus het gedrag van de Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) volgen zonder stappen over te slaan.

• Ibn al-Qayyim, moge Allah hem barmhartig zij, heeft gezegd:

أول ما أوحى إليه ربه تبارك وتعالى أن يقرأ باسم ربه الذي خلق وذلك أول نبوته فأمره أن يقرأ في نفسه ولم يأمره إذ ذاك بتبليغ ، ثم أنزل عليه: {يا أيها المدثر قم فأنذر** المدثر فنبأه بقوله: {اقرأ** ، وأرسله بقوله: {يا أيها المدثر**.
ثم أمره أن ينذر عشيرته الأقربين ، ثم أنذر قومه ، ثم أنذر من حولهم من العرب ، ثم أنذر العرب قاطبة ، ثم أنذر العالمين ، فأقام بضع عشرة سنة بعد نبوته ينذر بالدعوة بغير قتال ولا جزية ويؤمر بالكف والصبر والصفح.
ثم أُذن له في الهجرة ، وأذن له في القتال.
ثم أمره أن يقاتل مَن قاتله ويكف عمن اعتزله ولم يقاتله.
ثم أمره بقتال المشركين حتى يكون الدين كله له.
ثم كان الكفار معه بعد الأمر بالجهاد ثلاثة أقسام: أهل صلح وهدنة ، وأهل حرب ، وأهل ذمة.
[ زاد المعاد ( 3 /159 )].

« Het eerste wat zijn Heer, verheven en verheerlijkt is Hij, hem heeft geopenbaard, was het lezen in de naam van zijn Heer Die hem heeft geschapen en dit was in het begin van zijn profeetschap. Vervolgens heeft Hij hem bevolen om te lezen voor hem zelf, zonder hem te bevelen [de Boodschap] te propageren. Nadien, liet hij het vers neerdalen: « Ô, jij (Mohammed) die je omhult! Sta op en waarschuw. » (Soerate 74 verzen 1-2) Hij waarschuwde hem met deze woorden: « Lees ! » (Soerate 96 vers 1) en Hij werd Zijn boodschapper door hem te noemen: « Ô, jij (Mohammed) die je omhult ! » (Soerate 74 vers 1)

Daarna beval Hij hem om zijn dichte omgeving te waarschuwen, vervolgens zijn volk en de naburige Arabische stammen en daarna alle Arabische stammen. En uiteindelijk de hele mensheid. Hij zette zich meer dan 10 jaar na het begin van zijn profeetschap in voor de prediking (da‘wa), zonder te strijden en zonder de jizya (belasting voor niet-moslims) op te leggen; het werd hem bevolen om zich te onthouden, geduldig en vergevingsgezind te zijn.

Nadien werd de toestemming gegeven om te emigreren en daarna te strijden…

Dan heeft Hij hem bevolen om de strijd aan te gaan met iedereen die hem bestreed en barmhartig te zijn tegenover degenen die hem vermeden en hem dus niet bestreden.

Nadien om te strijden tegen de veelgodenaanbidders tot dat de godsdienst volledig voor Hem was. Daarna, nadat de djihaad hem uitdrukkelijk was bevolen, werden de ongelovigen geclassificeerd in 3 categorieën:

1- Degenen met wie hij een wapenstilstand of een vredesakkoord had gesloten.

2- Degenen met wie hij in oorlog was.

3- De joden en de nasara die in de islamitische gebieden woonden (ahl al-dhimma). » [Einde van het citaat]

[Extract vanuit « Zad al-Ma‘ad », pg 159 volume 3]

Elke persoon die een basis in de islam heeft, zal opmerken dat hij niet omgeven is door moslims en dat de meerderheid van de mensen zwemmen in sjirk. Het is dus verplicht voor elk individu die wenst zich conform te stellen aan de Koran en de Soennah, om het gedrag van onze Boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te volgen.

De profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) is begonnen in de eerste plaats met zijn eigen familie op te roepen. Wij weten heel goed dat vandaag onze naasten, die zichzelf tot moslims beschouwen, heel ver zijn van de waarheid. Onwetendheid, nationalisme en goddeloze praktijken maken deel uit van onze dagelijkse omgeving (familie, vrienden, buren, …). De uitleg van Sjeich Ibn al-Qayyim al-Jawziya, werkt perfect het proces van de oproep tot de islam, uit, wat elke persoon moet praktiseren om zich conform te stellen aan onze Soennah. De betekenis van de sjahada, de pijlers die het omvat en wat het inhoudt qua praktijk, moeten onderwezen worden aan de mensen alvorens hen nog maar op te roepen tot de strijd.

Deze afgedwaalde methodologie vinden wij terug bij de pseudo-djihadisten die de oproep tot de strijd privileges verschaft, boven de oproep tot tawhied, waardoor ze zo het fundament van de islam verwaarlozen.

Bovendien geven zij de status van moslim aan de meeste afgedwaalde groeperingen, zoals de sjieten rawafid in Iran, de leken in Palestina, de soefis in Afghanistan … enkel en alleen maar om de « djihâd » uit te roepen. De onwetende gemeenschappen die zich beroepen op de islam, oproepen tot de strijd, is hen uitnodigen tot het sterven in een staat van ongeloof.

In het parcours van onze profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam), werd de djihaad pas voorgeschreven, nadat tawhied werd onderwezen aan zijn volk en dat de moslims talrijk waren, en nadat de verbanning naar een islamitisch gebied was bevolen.

Allah zegt: « Voorwaar, degenen die geloven en degenen die uitgeweken zijn en degenen die strijden op de Weg van Allah, zij zijn degenen die hopen op de Barmhartigheid van Allah. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig. » (Soerate 2 vers 218)

Imam Ibn al-Qayyim heeft als commentaar op dit vers gezegd: « En de djihaad kan niet verricht worden zonder de emigratie. Er er is geen djihaad, noch een emigratie, zonder het geloof. » [Zad al Ma‘ad, vol.3]

Zo moet de djihaad vooraf gegaan worden van 2 voorwaarden: Tawhied en Hidjra ; of het nu gaat om djihaad talab (aanval) of djihaad difa‘ (verdediging).

Vandaag de dag wordt er geen enkele voorwaarde voor deze strijd vervuld. Wij merken duidelijk op dat de « pseudo-djihadistes » de Soennah van onze Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) achterwege hebben gelaten, omdat zij de moesjrikien tot de islam berekenen. Het is de taak van elke dienaar van Allah -Ta‘ala- om als voorbeeld onze leider (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) te nemen, die gezonden is geweest naar de mensheid en de Djinns.

الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 20:47   #53
Actief Ansaar lid

abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden abdulhamid [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Salamu alaykum Abdl Shaheed

Je maakt gevaarlijke beweringen. Jij zegt dat de Mujahedeen in Afghanistan afvallig zijn omdat zij de oorlog hebben verloren.

Terwijl wij zelfs van de Amerikaanse nieuwsbronnen nieuws krijgen dat de Amerikanen aan het verliezen zijn.

Is dit jouw argument?

Kun je alsjeblieft even stoppen met lange teksten en in een paar korte zinnen vertellen wat je zegt.

Want kijk, wees eerlijk, als je in lange dubieuze stukken tekst letterlijk zegt dat de bevolking van Afghanistan Afvallig zijn, terwijl zij La ilaha Illa Allah zeggen en zij vechten tegen de Kuffaar, dan zegt Rasulallah sal Allahu alayhi wa sallam volgens de ahadeeth dit.

Wie tegen een moslim zegt " jij bent kafir", 1 van de twee is kafir.

Verder. Hoe beoordelen wij de Islam van moslims? Als hij of zij La ilaha Illa Allah zegt en openlijk en openbaar Islam belijdt, dan is hij of zij een moslim totdat er bewijs is geleverd voor zijn Kufr. Als hij of zij kufr doet, dan geven wij Naseeha en als zij het wel wisten moeten zij taubah doen en als zij geen taubah doen, dan bestrijden wij hen.

Dus jij kunt met je ellenlange stukken van Muhammad Wahhab niet bewijzen dat 99% van Afghanisan Kafir of Afvallig is omdat jij er niet bent geweest en de situatie niet persoonlijk hebt meegemaakt.

Ben jij in Afghanistan geweest en heb jij de Taliban letterlijk met je ogen Kufr zien doen?

Heb jij het met je ogen gezien?

Heb jij getuigen gehoord?

Nog een naseeh aan jou:
Duidelijk praten is ook van de Soennah. Veel praten is niet van de Soennah.

Kom met duidelijke, korte argumenten en duidelijk bewijs tegen de Mujahedeen van Afghanistan...

Waarlijk, onze deen is de deen van Allah subhanahu wa ta'ala en niet de deen van Muhammad ibn abdul Wahhab. Vergeet dat niet.

Wij doen niet wat Muhammad ibn abdul Wahhab heeft gezegd, of Imam Ahmad, of Imam Malik.

HATTA; vele Ulama zeggen dit : Als wat ik zeg tegen de Qoran en Soennah is, gooi het tegen de muur!

Ik gooi wat jij zeg tegen de muur.

1. Afghanistan is een land van sharia met een Amir.

2. Het land was aangevallen door kuffaar

3. Defensieve Jihad is fardh ayn

4. De moslims in Afghanistan zijn aan het winnen en niet verliezen zoals jij zegt.

5. Geef bewijs van de Afvalligheid van de moslims in Afghanistan in korte duidelijke argumenten.
8:2 The true believers are those who feel a tremor in their hearts when Allah is mentioned. And when His revelations are conveyed to them, they find their faith strengthened. They do their best and then put their trust in their Lord.
abdulhamid is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 20:56   #54
Actief Ansaar lid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahl-Twhed Bekijk bericht
Vandaag de dag wordt er geen enkele voorwaarde voor deze strijd vervuld. Wij merken duidelijk op dat de « pseudo-djihadistes » de Soennah van onze Profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) achterwege hebben gelaten, omdat zij de moesjrikien tot de islam berekenen.

Ok, een voorbeeld Ahl twhed, en wees kort en bondig aub.

Als ik in jouw huis inbreek en ik verkracht jouw vrouw (audhubillah) en ik dood jouw kinderen en ik martel jou, dan ben jij niet bereid om je familie te beschermen?

Afghanistan is een land van Islam, er was sharia ingesteld en zodra een land regeert met de wetten van Allah is het de Dar-al-Islam.

Dat betekent dat dat het Huis van Islam is.

Dan komen kuffaar ze verkrachten de vrouwen, ze vermoorden kinderen en ze martelen en doden de mannen en volgens jou is er geen voorwaarde voor deze strijd?

Wat is jouw adres dan kom ik bij jouw thuis aangezien jij denkt dat het verkrachten van moslimvrouwen, het doden van moslimkinderen en het martelen van moslimmannen geen voorwaarde is voor een defensieve jihad, dan gaan we zien wat jij met mij gaat doen.

Ik waarschuw iedereen tegen deze leugens die hier worden verspreid.

Deze man is het voorbeeld van iemand die Tawheed misbruikt om zijn eigen propaganda te verkopen met lange stukken van Tawheed en stukjes KUFR!
abdulhamid is offline  
Met citaat reageren
Oud 22 maart 2011, 20:58   #55
Actief Ansaar lid

Abdl Tawhed

wie betaalt jou om hier deze onzin te verkopen?

Welke taghout leider bedreigt jou of jouw familie zodat je de bevolking deze leugens kan verkopen?

Heb je hulp nodig? Vallah als je hulp nodig hebt kom ik naar je toe om je te helpen.
abdulhamid is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2011, 09:46   #56
Komt net kijken

Geslacht: Vrouw
Roumaïssa [Rang: 0] Is neutraal, wordt niet minacht, maar ook niet bewonderd

Citaat:
hoe bedoel je?

Ik heb jouw zeker goed begrepen , Jij spot hier duidelijk met takfier! Iemand die houdt van islam spot niet dit is waarlijk duidelijk uitspraak van ongeloof kijk in Koraan toen de sahaba een grapje maakte en dat de Profeet (vzmh) zij dat zeongelovig waren geworden nadat zij geloofd hadden.

En wat ik denk of zeg zijn enkel jouw woorden die je plaats waar ik een antwoordt op geef meer niet.En ik val jouw niet aan noch kan ik je ged8 lezen ,en dit heeft niets te maken met afstoten en wat jij allemaal zegt. Het is zo dat ik je enkel weerleg door woorden. Ik begrijp niet waarom je emontioneel reageert.
Roumaïssa is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2011, 17:31   #57
Ansaar lid

khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden khadouj3 [Rang: 6] Wordt zeel veel gerespecteerd door ANSAAR-Leden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roumaïssa Bekijk bericht
Ik heb jouw zeker goed begrepen , Jij spot hier duidelijk met takfier! Iemand die houdt van islam spot niet dit is waarlijk duidelijk uitspraak van ongeloof kijk in Koraan toen de sahaba een grapje maakte en dat de Profeet (vzmh) zij dat zeongelovig waren geworden nadat zij geloofd hadden.
En waar kunnen we dat vinden in de Koran? Wil je ook B zeggen als je A zegt? Kan je ook zeggen waar de 3-delige tawheed te vinden is? Waar heeft de Profeet dat uitgelegd? of Allah zelf?
Niemand heeft het recht om takfir te doen op iemand!
khadouj3 is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2011, 18:28   #58
Ansaar Topper!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door khadouj3 Bekijk bericht
En waar kunnen we dat vinden in de Koran? Wil je ook B zeggen als je A zegt? Kan je ook zeggen waar de 3-delige tawheed te vinden is? Waar heeft de Profeet dat uitgelegd? of Allah zelf?
Niemand heeft het recht om takfir te doen op iemand!
Takfir is een deel van kalimat ‘Laa Ilaha’. Zonder twijfel, bij het nalaten van takfir te doen op de taghout, zal het deel ‘laa ilaha’ ongeldig zijn. De verwerping van de taghout begint met het verwerpen van de taghout.

Elke moslim heeft als plicht te weten wat het geloof (imaan) annuleert en de soorten kufr en shirk. Daarom heeft ALLAH swt in zijn tekenen uitgelegd, het pad van de ongelovigen en alle soorten kufr en shirk, zodat we van deze kunnen wegblijven en van deze die deze daden verrichten.

[6:55]

وَكَذَلِكَ نفَصِّلُ الآيَاتِ وَلِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ {55**
En zo zetten Wij de tekenen uiteen opdat de weg der schuldigen openbaar worde.

De verwerping van de taghout is een noodzakelijkheid van imaan en haar welzijn :

[2:256]
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {256**

Er is geen dwang in de godsdienst. Voorzeker, het juiste pad is van dwaling onderscheiden; derhalve, hij die de taghout verloochent en in Allah gelooft, heeft een sterk houvast gegrepen, dat onbreekbaar is. Allah is Alhorend, Alwetend.

Zoals eerder bevestigt, voor de verwerping van de taghout is het noodzakelijk takfir op de taghout te doen, en er afstand van te nemen:

[16:36]
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ {36**

En voorzeker Wij zonden onder elk volk een boodschapper , (met de boodschap) "Aanbidt Allah en vermijdt de taghout." Toen waren er sommigen onder hen die Allah leidde en er waren sommigen die bleven dwalen. Reist daarom op aarde rond en ziet wat het einde was der loochenaars.

In één van z’n statements heeft mohammed ibn abdelwahab gezegd:

Bij Allah, mijn broeders! Hou stevig vast aan het fundament van onze din, zijn oorsprong, zijn begin, en zijn einde! Leer de betekenis, hou ervan, hou van zijn mensen, en ken ze als je broeders zelf al zijn ze ver weg. Verwerp de taghout en doe takfir op zijn helpers, wee shun vijand. Toon vijandschap aan deze die hen lief heeft, die hen beschermt, deze die geen takfir op hen doen, en deze die zeggen ‘ik ben niet verantwoordelijk voor wat zij doen’ of ‘ALLAH heeft me niet verantwoordelijk gesteld voor wat zij doen’. Individuën als deze hebben enkel gelogen in de naam van ALLAH en heeft Hem laster aangedaan. Omdat ALLAH swt ons verantwoordelijk houdt voor de dingen die we tegen hem plegen, heeft Hij het verplicht gemaakt voor ons, om afstand te houden en takfir te doen op hen, zelf al waren het onze broers of kinderen. (majmuat tawhid)

[58:22]

Gij zult geen mensen vinden die in Allah en de Laatste Dag geloven, terwijl zij iemand liefhebben die Allah en Zijn boodschapper tegenwerkt, zelfs al waren dezen hun vader of hun kinderen, of hun broeders, of hun verwanten. Dezen zijn degenen, in wier hart Allah geloof heeft ingegrift en die Hij gesterkt heeft met Zijn Genade.

Ook heeft hij het volgende gezegd:

Het verwerpen van de taghout betekent: Het geloof dat de de aanbidding aan een ander dan ALLAH swt ongeldig is, aanbidding enkel en alléén (exclusief) tot ALLAH swt richten, vijandig zijn ( vervloeken) tegen diegene die zijn aanbidding richt tot andere dan ALLAH swt, takfir verrichten op diegene die zijn aanbidding tot een ander dan ALLAH swt richt en hun vijand zijn. (majmuat fatawa wa ar rasail Ajooba)

Imam muhammed ibn abdelwahab beschrijft het fundament en grondbeginsel van de din als volgt:
Het fundament en zijn grondbeginsel van de din bestaat uit 2 zaken:

Ten eerste, het bevelen van de aanbidding (in welke vorm dan ook) tot ALLAH swt alléén zonder het toekennen van partners aan Hem, aanmoedigen hiertoe, vriendschap en alliantie tonen voor omwille van dit en takfir doen op degene die het verlaat.

Ten tweede, zich weghouden van shirk (het toekennen van deelgenoten in de aanbidding naast ALLAH swt) en waarschuwen hiervoor, hier streng en hard op toekijken , vijandig zijn omwille van deze zaak, en takfir verrichten op degene die shirk doet. (Ad dourar as saniyyah 2/203)

Hieronder volgen enkele ayaat die duidelijk maken hoe de profeten en de gelovigen takfir verrichtten op de kaafir en hoe zij zich afscheidden van hun pad.

Muhammed saws

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ {1** لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ {2** وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ {3** وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ {4** وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ {5** لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ{6** ‏
[surah al kafiroon]

Zeg: "O gij ongelovigen, Ik aanbid niet , wat gij aanbidt, Noch gij aanbidt, wat ik aanbid.
Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt, Nogmaals gij aanbid niet wat ik aanbid.
Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

[9:65-66]

وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ {65** لاَ تَعْتَذِرُواْ قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِن نَّعْفُ عَن طَآئِفَةٍ مِّنكُمْ نُعَذِّبْ طَآئِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُواْ مُجْرِمِينَ {66** الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُواْ اللّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

En indien gij hen ondervraagt, zullen zij beslist zeggen: "Wij spraken slechts ijdellijk (onder elkander) en vermaakten ons." Zeg: "Was het over Allah en Zijn tekenen en Zijn boodschapper dat gij spotte? Biedt geen verontschuldiging aan. Gij zijt ongelovig geworden na te hebben geloofd. Als Wij een deel uwer vergeven, zullen Wij een ander deel uwer straffen, omdat zij schuldig waren."

[5:17]

لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَآلُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ
Voorzeker, zij waren ongelovig, degenen die zeiden:”Voorwaar, ALLAH is de Masih, zoon van Maryam.”

[5:72]

لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ
Voorzeker, zij zijn ongelovigen zij die zeggen: ALLAH is de Masih, zoon van Maryam.

[5:73]

لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ
Voorzeker, zij zijn ongelovigen die zeggen: “Voorwaar, ALLAH is één derde van drie”
[5:54]

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
O, jullie die geloven! Wie van jullie zijn godsdienst afvallig is: ALLAH zal een volk nemen waar Hij van houdt en dat van Hem houdt..

Nouh as

[11:27-29]

فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ {27** قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ {28**‏ وَيَا قَوْمِ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالاً إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللّهِ وَمَا أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّهُم مُّلاَقُو رَبِّهِمْ وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ

En de vooraanstaanden van zijn volk, die ongelovigen waren, zeiden: “Wij zien dat jij slechts een mens zoals wij bent. En wij zien dat niemand jou volgt, behalve degenen die de laagsten zijn onder ons, die simpel zijn. En wij zien dat jullie geen voordeel boven ons hebben. Wij zijn er zelfs van overtuigd dat jullie leugenaars zijn. ” Hij zei : “O mijn volk, wat denken jullie? Als ik steun op een duidelijk bewijs van mijn Heer en Hij heeft mij Barmhartigheid geschonken van zijn Zijde, die voor jullie verborgen is : zouden wij het jullie opdringen, terwijl jullie er een afkeer van hebben?” En : “O mijn volk, ik vraag jullie hiervoor geen rijkdom, mijn belonging is slechts bij ALLAH. En ik zal degenen die geloven nimmer wegjagen. Voorwaar, zij zullen hun Heer zeker ontmoeten, maar ik zie dat jullie een onwetend volk zijn.”
Ibrahim as

[60:4]

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ رَّبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

Waarlijk, er was voor jullie een goed voorbeeld in Ibrahim en degenen die met hem waren, toen zij tot hun volk zeiden: “ Wij zijn niet verantwoordelijk voor jullie en voor wat jullie naast ALLAH aanbidden. Wij geloven jullie niet en er is tussen ons en jullie vijandschap en haat ontstaan, voor altijd, tot jullie in ALLAH, de Enige geloven.”

[6:74]

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَاماً آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ {74**

En (gedenkt) toen Ibrahim tot zijn vader Azar zei: “Neem jij afgodsbeelden tot goden? Voorwaar, ik zie dat jij en je volk duidelijk in dwaling verkeren.”

Yousouf as

[12:37]
إِنِّي تَرَكْتُ مِلَّةَ قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَهُم بِالآخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ {37**

Voorwaar, ik heb de godsdienst verlaten van een volk dat niet in ALLAH gelooft, en zij geloven niet in het hiernamaals.

Ashab-I Kahf

[18:15]
هَؤُلَاء قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لَّوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِم بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً {15**

Dit volk van ons heeft naast Hem een god genomen, hadden zij daarvoor geen duidelijk bewijs naar voor kunnen brengen? En wie is er onrechtvaardiger dan degene die over ALLAH leugens verzint?

Firaon, Abu Lahab, Abu Jahl en anderen waren gedoemds kaafirs in de Qur’an en daarom is het verplicht voor elke Muslim dit te bevestigen alsook te geloven dat zij ongelovig waren.

In de overleveringen en de geschiedenis van de islam zijn er meerdere voorbeelden met betrekking tot takfir en het zich afscheiden van de ongelovigen. Enkele van deze worden hier vermeld:
Het is overgeleverd in Sahih Al Bukhari en Sahih Muslim dat de profeet saws met betrekking tot de Khawarij heeft gezegd “Waar je hen vind, dood hen. Mocht ik ze meemaken, dood ik hen zoals het volk van ‘Aad.”

RasulALLAH saws heeft bevolen, de man die ongelovig is geworden door de vrouw van zijn vader te huwen, te doden.

RasulALLAH saws heeft gezegd: “dood diegene, die de islam verlaat voor iets anders.”

Abu Bakr vocht tegen deze, die weigerden de zakaat te betalen en verklaarde hen als afvalligen.

Deze zijn enkele van de gebeurtenissen met Umar en zijn passie met betrekking tot takfir, en om te doden omwille van de islam.
Het eerste voorval is de gebeurtenis met Hatib ibn Abi Balta’ah wanneer die trachtte een brief te sturen naar de mekanen over de voorbereidingen van de profeet saws.
Met de man die tot de profeet saws zei, na de slag van Hunayn, wees juist !
Met Abdullah ibn Ubayy ibn salool wanneer hij zei: "Als wij naar Madinah terugkeren zal de aanzienlijkste er zeker de minste uitdrijven" [63:8].

Een ander voorval deed zich voor wanneer een muslim en een joodse man naar de Boodschapper saws gingen voor een oordeel in een geschil. De opinie van de Boodschapper saws was ten gunste van de joodse man. De muslim wou een andere opinie en ging naar Umar . Nadat Umar hoorde dat de man het oordeel van de boodschapper saws niet aanvaarde, trok Umar zijn zwaard en hakte zijn hoofd eraf.

Deze die beweerden dat Ali god was werden gedood en levend verbrand door Ali .

Jahm Bin Safwaan, Ibn Dirham, Hallaj, Ibn Arabi werden ongelovigen genoemd alsook de Rafida Shi’a, batinis enz door de salaaf salihien van de oemmah. Op de zelfde manier is het allom bekend dat de geleerden van de Islam takfir deden op de afgedwaalde leiders en de helpers van de Tataren en de Fatimieden. De geleerden van Al Najd deden takfir op de leiders en de helpers van het Ottomaanse rijk, zij kwamen in opstand tegen hen, en riepen Makkah en het land van de Ottomanen uit tot Dar al Harb. (dar al kufr)

Het is noodzakelijk om te weten dat takfir deel uit maakt van de shariah. Alle verdicten in het wereldse leven en het leven in het Hiernamaals zijn gebaseerd op imaan en kufr en takfir maakt hier zeker deel van uit. Verschillende verdicten zoals loyaliteit, imamat, nikah, vergelding (wraak), bloedgeld, begrafenissen, wetgeving, oorlog, jihad, al wala wal bara zijn allemaal gebaseerd op het oordeel omtrent imaan en kufr. Met andere woorden al deze punten zijn in functie van het feit of een individu muslim of kaafir is.
Imam Ghazali heeft gezegd “Het is een verplichting voor elke muslim om te weten wat de toestand is van de leider.” (Al mustasfa)
De uitleg omtrent dit standpunt is dat takfir deel uitmaakt van de shariah. Net als andere oordelen uit de shariah, draagt deze voorwaarden met zich mee. Zolang deze voorwaarden bestaan is het toegestaan takfir te verrichten op de ongelovige. Geleerde hebben duidelijk gezegd dat het nalaten van takfir doen op de ongelovige wiens kufr vaststaat en constant, en twijfels hebben over diens toestand, is dwaling in itikad (overtuiging).

Al Qaadi Ayyaad heeft gezegd: Vandaar zeggen wij dat één ieder die een andere religie dan de Islam volgt, of wie met hen akkoord gaat, of wie twijfelt, of die zegt dat hun pad correct is, zelf al beweerd hij van zichzelf muslim te zijn en gelooft in islam en zegt dat elke andere weg vals is, een ongelovige is. (Al shifaa bi ta’reef Huqooq al Mustafaa, 2/1071)

Imam Muhammed Ibn Abdel Wahab geeft deze dit punt opgenomen in zijn werk ‘de 10 nawaaqid al islam’ of 10 punten die het geloof vernietigen. Het derde punt in het werk is: Degene die geen takfir doet op de mushrik, die een mushrik niet als ongelovige aanschouwt, of die twijfelt aan zijn ongeloof of die zijn handelingen en geloof als correct aanziet, is ongelovig. (Mu’allafaat al Shaykh Muhammad Ibn Abdel Wahab, 212, 213).

Shaykh Hamed Bin Atik heeft gezegd: “Er zijn veel mensen die geen shirk hebben begaan, maar die zich ook niet afzijdig hielden van de mushrikoun. Omwille van deze redden zijn ze geen muslim, ze hebben niet de religie gevolgd waarover de Profeet saws ons informeerde.”
(Sabil in Najati wal fiqaq)

Hoe kan het onderwerp van takfir enkel de gezaghebbende toekomen, wanneer deze verplicht is op alle leden van de gemeenschap, en een noodzaak is voor imaan? Het principe rondom dit, kan samengevat worden als volgt: “We zijn enkel verondersteld te oordelen op de zaheer (uiterlijke verschijning). Wat betreft de bateen (het verborgene, innerlijke) deze is enkel bij ALLAH swt gekend. Umar legde dit als volgt uit: Voorzeker, de mensen werden beoordeeld naar de openbaringen, in de tijd van Muhammad saws. Dus nu oordelen wij enkel op de zaheer van uw daden. Dus één ieder die rechtschapen lijkt (muslim), dan bieden wij hem onze veiligheid en vriendschap aan- en we hebben geen verplichtingen ten aanzien van zijn hart. Enkel ALLAH zal zijn hart beoordelen. En één ieder die kwaadaardig lijkt (kaafir, mourtad) deze bieden wij geen veiligheid aan, nog vertrouwen wij hem – zelf al zegt hij dat zijn hart rechtschapen is (Muslim). (Bukhari)

Takfir is een oordeel van de shari’ah en het brengt gevolgen met zich mee.
Een voorbeeld is dat de bezittingen en het bloed van een persoon halal worden tengevolge van het takfir verrichten op deze persoon. De erfenis (nagelaten door de ongelovige) zal niet overgelaten worden aan de muslim maar zal in de schatkist (bayt ul mal) van de gemeenschap worden gebracht. En de ongelovige krijgt geen deel van de erfenis nagelaten door de muslim. Wanneer de ongelovige komt te overlijden zal er geen salaat voor hem worden verricht (salaat al janazah), tevens zal hij niet worden begraven in de moslim begraafplaats.
In dar ul islam komen deze oordelen de gezaghebbende toe.
De persoon die door de geleerden de hukm van kaafir heeft gekregen, wordt niet op de zelfde manier behandeld als de mourtad (afvallige).

Hoe dan ook, het is niet omdat de noodzakelijk persoon ontbreekt om het resultaat van de takfir in realiteit om te zetten, dat het nagelaten moet worden takfir te doen op de ongelovige. De fuqaha (rechtsgeleerden) hebben speciaal volgende regel duidelijk gemaakt:
‘De mogelijkheid is dat, tengevolge van de onmogelijkheid, deze niet vervalt.’
Het feit dat we niet in staat zijn, deze dwalingen te verhinderen of te laten gebeuren, of om de straf uit te voeren ten gevolge van de dwaling, betekent niet dat we niet kunnen stellen dat die handelingen, daden van dwaling zijn, en om in te zien dat wat zij doen, dwaling is.
In de huidige maatschappij, enkel en alléén omdat we niet bij machte zijn om aan te zetten tot het uitvoeren van de ‘hadd’ in de islam (straf), betekent niet dat we niet kunnen zeggen of niet zouden zeggen dat diegenen die misdaden hebben gepleegd die bestraft zouden moeten worden, dat zij afgedwaald zijn en dat ze hebben gezondigd en haram hebben begaan.

Wanneer we dit bekijken vanuit deze positie, takfir is een deel van shariah en wanneer de condities aanwezig zouden zijn , en de hindernissen zijn verwijderd, is het een hukm toegestaan voor de muslims. Het is niet omdat de macht niet aanwezig is om de strafbepaling die gebaseerd is op de takfir uit te voeren, dat men stil moet blijven omtrent de kufr die werd begaan. En het betekent zeker niet dat we geen takfir mogen doen op degene die kufr heeft begaan..
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2011, 18:40   #59
Ansaar Topper!

Citaat:
Salamu alaykum Abdl Shaheed

Wie tegen een moslim zegt " jij bent kafir", 1 van de twee is kafir.

De Shaykh Ibn Abdurahmaan Abu Butain werd gevraagd over de volgende overlevering: "Een ieder die een Muslim als Kafir verklaart wordt zelf een Kafir!"

Dus hij antwoorde, Moge Allah zijn zonden tenietdoen,

"Deze formulering heeft geen basis in hetgeen wat wij kennen van de Boodschapper van Allah (Salla Allahu Alayhi Wa Selaam), echter de welbekende Hadith gaat als volgt:" Een ieder die tegen zijn broeder zegt: "O Kafir!", het valt terug op hem." En eenieder die een persoon als Kafir, Fasiq of Munafiq verklaart omdat hij Ta'wil (interpetatie) heeft en om Allah Azza Wa Djal hiermee te behagen, voor hem hopen wij op vergeving. Net zoals het geval was met Umar (Radiya Allahu Anhu) en Hatib ibn Abi Balta'ah (Radiya Allahu Anhu), toen Umar tegen Hatib zei dat hij een Munafiq is en dit is ook gebeurd tussen andere Sahaba en andere. Maar als iemand een persoon voor Kafir of Munafiq verklaart om zichzelf tevreden te stellen zonder enige Ta'wil, voor hem wordt gevreesd. En eenieder die verklaart dat de weg van de Kuffar meer correct is dan de weg van de Mu'minun - daarom is de intentie hetzelfde als de mensen van onze tijd die zeggen "Waarlijk, de daden van de Mushrikeen bij de graven vandaag de dag is beter dan iemand die alleen Allah aanroept en niemand anders' - iemand zoals dit is een Kafir zonder enige twijfel. En daarom zeggen wij dat de daden van de Mushrikeen bij de graven vandaag de dag zoals het aanroepen van de doden in de graven, verzoeken om iemand zijn noden te vervullen, voorspoed bij tegenslagen, offers en geloftes, grote Shirk zijn en eenieder die ze doet is een Kafir. Degene die deze aanbidding(Ibadah) verrichten bij de graven zijn zonder enige twijfel Kuffar. En aangaande de verklaring van de onwetende die zeggen:"Jullie verklaren de Muslimeen als Kuffar", zij kennen de Islam niet noch de Tawhid. En het laat duidelijk de ongeldigheid zien van degene die dit (M.a.w. de Tawhid) uitspreekt. Omdat als iemand de daden van de Mushrikeen vandaag de dag niet veroordeelt en hij vindt inzichzelf niks wat het tegen spreekt, zo een persoon is geen Muslim.

(Majmu'atu Rasa'il wa’l Masa'il Najdiyya 1/654-655).

Verder. Hoe beoordelen wij de Islam van moslims? Als hij of zij La ilaha Illa Allah zegt en openlijk en openbaar Islam belijdt, dan is hij of zij een moslim totdat er bewijs is geleverd voor zijn Kufr. Als hij of zij kufr doet, dan geven wij Naseeha en als zij het wel wisten moeten zij taubah doen en als zij geen taubah doen, dan bestrijden wij hen.

1. Afghanistan is een land van sharia met een Amir.

Afganistan is een democratisch land , met stemmingen en een Kafir president = Dar ul kufr !!!

2. Het land was aangevallen door kuffaar

ja...

3. Defensieve Jihad is fardh ayn

ja

4. De moslims in Afghanistan zijn aan het winnen en niet verliezen zoals jij zegt.

Wa ALLAH u ahlem

5. Geef bewijs van de Afvalligheid van de moslims in Afghanistan in korte duidelijke argumenten.
zie punt 1 en wat is de hukm van de inwoners van dar ul kufr ?

Takfir op basis van 'dar=land' is een andere voorbeeld van een gemanipuleerde aspect van de Islam. Tegenwoordig lijken er donkere tijden te zijn aangebroken voor de Muslims. De basis van de Islam, namelijk tawhied lijkt verdwenen te zijn, jahiliyyah (onwetendheid) en shirk omringen ons van alle kanten. Wij hebben een tijdperk genaderd waarin de uitnodigers naar kufr en shirk zich verborgen hebben gehouden achter de delers. Op gronden die ooit tot Islamitische gronden behoorden, zijn tegenwoordig nationalisten en seculiere regeringen die de plak zwaaien. Parallel met de vervreemding van de Islam heeft Fitnah ons omringd. Zo zijn de mensen die tawhied hebben begrepen takfiris en degene die de Sunnah hebben begrepen ahlu bid'a. Het grootste gevaar vandaag is: de uitnodigers van de Shaytaan verkeren in zelfde positie als ons en maken gebruik van onze verklaringen om de individuen uit te nodigen naar hun dwaling.

Wij zitten in een tijdperk waarin men als moslim wordt beschouwd zonder enige kennis te hebben van de Kelimah. Zo zijn er individuen op gedoken die hun hele leven lang ervan overtuigd waren dat degene met een baard of een hijab of degene die Salaat verricht moslims zijn. En wanneer zij voor het eerst de kufr van die mensen zien, beschouwen ze als Murtadin (afvalligen). Dit terwijl deze mensen nooit de noodzaken van Tawhied hebben volbracht en dus nooit Muwahidien zijn geweest. Zij hebben hun hele leven als mushriks geleefd.

De volgende overleveringen geregistreerd door Bukhari in zijn werk 'al-Adab al-Mufrad' dienen als bewijs dat iedereen wie in Dar-al-Islam leeft als moslim wordt gezien, zelfs ahlu Dhimmi (mensen van het pact) die geen tekenen van Islam vertonen worden op het eerste gezicht als moslims beschouwd:

Abdu'r Rahman heeft gezegd: "Ibn 'Umar paseerde een Nasara die hem groete waarop Ibn 'Umar terug antwoorde met de salaam. Achteraf werd hem verteld dat de man een Nasara is. Nadat hem dit was verteld is hij terug gekeerd naar de man en heeft gezegd: 'Geef me mijn salaam terug'."

'Uqba ibn 'Amir al-Juhani passeerde een man die als een moslim eruit zag en hij groette hem met de salaam. 'Uqba antwoorde terug met de salaam, waarop zijn slaaf "uqba heeft gezegd dat de man een Nasara is. 'Uqba stond op en ging de man achterna tot hij hem inhaalde, waarna hij heeft gezegd: "de barmhartigheid van ALLAH en Zijn zegeningen zijn enkel voor de gelovigen, maar moge ALLAH u leven lang maken en veel rijkdom en kinderen geven."

De algemene hukm(oordeel) luidt: 'eenieder die in Dar al Islam leeft wordt gezien als één van de moslims tenzij er een duidelijk bewijs is dat iemand geen moslim is. Simpelweg is de tegenovergestelde dus: een ieder die in Dar al Harb leeft een Kaafir, tenzij er bewijs is dat deze persoon een moslim is. Er is geen Ikhtilaaf(twijfel - meningsverschil) wat betreft deze zaak.

Het is enkel Shaykh al Islam Ibn Taymiyyah die een fatwa heeft uitgesproken over de stad genaamd Mardeen, welk een derde mogelijkheid brengt. De stad Mardeen had een speciale conditie en de fatwa was uitgesproken enkel voor die conditie.

In Vol 28 pagina 240-241 zegt Shaykh al Islam Ibn Taymiyyah:

"Is het (Mardeen) de land van oorlog of de land van vrede(?).

Het is een samenstelling (dar ul murakaba): In deze Dar kom je beide (causatieve eigenschappen) tegen. Het is noch de land van vrede waar de islamitische wetten (ahkaam al islam) van kracht zijn en het leger uit moslims bestaat, noch is het een land van oorlog waar de mensen ongelovigen zijn. Het is liever een derde catagorie waarbij we de moslim die daar woont behandelen zoals deze dat verdient en bevechten degene die de Goddelijke wetgeving verwerpt zoals deze verdient."

Wij zijn niet van mening dat deze fatwa niet correct is, ook is deze fatwa niet bekritiseerd. Het is enkel gebruitk om te laten zien en om duidelijk te maken wat deze derde categorie waar Mardeen zich in bevond inhoudt. De bedoeling om Mardeen onder een derde categorie te plaatsen is dat vroeger de moslims nog nooit eerder onder de wetgeving van niet-moslims hebben geleefd, dit was dus totaal nieuw in die tijd.

Wanneer grootmachten een land, waar eeuwen voordien, de Ismitische Hakimiyyah heerste binnen vielen en veroverden was het onmogelijk om al die muslims die daar zolang hebben geleefd opeens tot Kaafirs te verklaren enkel door de invasie. In de fatwa heeft Ibn Taymiyyah duidelijk gemaakt dat Mardeen noch dar-al-harb noch dar-al-Islam was. Wij refereren naar degene waarbij vermoed wordt dat ze kufar zijn; omdat ze in een tijdperk zijn geboren waar de kufr hakimiyyah voor eeuwen van kracht was.

Het is om deze reden dat Mardeen op geen enkele manier vergeleken dient te worden met de huidige wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat er geen Islamitische Staat is geweest na de tijdperk van Mohammed bin Abdulwahhab en sinds toen is de hele wereld darl-al-kufr geweest tot de dag van vandaag. Het is daarom dat de grondgebieden die vandaag Islamitische worden genoemd van ons de hukm krijgen dat de basis ervan Kufr is.

Voor de individuen die in Dar-al-Harb leven geldt het volgende: als hun Iman niet gekend is en geen enkel moslim heeft bewijs dat deze persoon Iman heeft, dient hij als een Kaafir te worden beschouwd. Een simpele voorbeeld hiervan is een individu die in Japan leeft, wat zal zijn hum zijn? Het antwoord is: Kaafir en Mushrik. Dit is de algemene hukm geldend voor alle landen, maar de hukm houdt niet in dat er geen moslims zich kunnen bevinden in die landen, in tegendeel.

In zo een situatie doet de behoefte aan alamat-i fariqa (onderschijdende tekenen) zich voor. Wij moeten niet vergeten dat de tekenen van Islam tekenen zijn die enkel tot de Islam dienen teogeschreven te worden. Nogmaals: degenen die leven in land van kufr worden gezien als ongelovigen, tenzij het tegedeel is bewezen. In dar ul harb is het checken van iemands islam, alvorens hem/haar als Moslim te beschouwen een noodzaak (must) en al de inwoners van Dar-al-Harb moeten de hukm van Kaafir worden gegeven tenzij hun islam is geverifiëerd door een Moslim.

De volgende verklaringen zullen het vergemakkelijk om het te begrijpen: "Wanneer een dode lichaam wordt gevonden en het is onbekend of deze persoon een moslim of een ongelovige, zal men naar tekenen van Islam moeten zoeken zoals besnijdenis, religieuze kleding etc. Bij gebrek aan Islamitische tekenen: als de overledene in dar-al-Islam is overleden zal hij gewassen worden en de Djnazza(doden gebed) zal worden verricht. Maar wanneer de overleden in dar-al-Kufr is overleden zal deze noch gewassen worden noch gebed zal worden verricht over hem". Imam Ahmed heeft hierover gezegd: "Het is zoals dit, omdat wanneer een persoon in een land woont maakt hij deel uit van de mensen van dat land. Dit is de reden waarom iemand de hukm krijgt van het land waar hij woont, totdat er bewijs gevondenwordt dat het tegendeel bewijst."(Mugni 2/404, 1638)

"Als de overledene gevonden wordt dar-al-Islam zal deze gewassen(gusl) worden, maar wordt deze gevonden in dar-al-Harb dan zal er geen gusl worden verricht. De reden van dit is omdat de regel geldt dat eenieder die in een land woont, hij toegerekend zal worden naar dat land, tenzij er bewijs is dat het tegendeel bevestigt zal hij naar het uiterlijk worden geoordeeld."(Mawsuatu'l Fiqhiyya 1/4567)

"Voor een individu wonend in dar-al-Islam zal geen bewijs nodig zijn om zijn Islam te bewijzen, hij zal de hukm van een Muslim krijgen omwille van het uiterlijk."(Sarakhsi, al-Mabsut, 19/484)

Muhammad b Abdulwahab heeft gezegd: "Het zou langdradig worden als we al deze moeten opsommen die beweren moslim te zijn maar waarover Takfir is verricht door de geleerden en voor wie een fatwa is uitgesproken dat ze gedood moeten worden. Er is Ijma van de geleerden dat deze mensen Kufar en Murtad zijn, welk bevochten dienen te worden, terwijl de mensen zich in staat van dwang bevinden. Hun status is Dar-al-Harb en om deze reden zullen zij bevochten worden." (Arrisailu Shahsiyya 220)

Qurtubi verklaarde het volgende wanneer hij deze Ayah uitlegde "....Gij zult hen aan hun tekenen herkennen...."(2;273): "Er is bewijs voor deze in de verklaring van Allah(awj): 'Gij zult hen aan hun tekenen herkennen': Tekenen zullen van belang zijn om te oordelen over de degene die deze tekenen met zich draagt. Als wij bovendien een overledene zien in Dar-al-Islam die een zunnar (een wijde kleed speciaal voor de Dhimmi, Nasara en de Joden om hun te kunnen onderscheiden en hun onderdanige status aan de moslims te tonen zoals vereist volgens de Shaia wetgeving) draagt en niet besneden is, zal hij niet begraven worden op de moslim begrafenissen. Volgens de meerderheid van de geleerden komt deze principe (hukm op basis van tekenen) vóór de principe van hukm op basis van Dar."(al-Jamiu’l-ahkamil Qur’an, 3/322)

Salamah ibn Qays al-Ashja'i heeft gezegd: "Mijn broer en ik kwamen naar de profeet(asw) en hebben gezegd dat onze moeder overleden is tijdens de Jahiliyyah, en dat zij haar gasten eerde, beleefd was maar dat zij een baby zus van ons levend begraven heeft tijdens de Jahiliyyah. Hij(asw) heeft gezegd:'degene die begraven is en degene die deze heeft begraven zijn allebei in de Hel, tenzij Islam degene die het kind levend heeft begraven de Islam had bereikt en zij moslim was geworden." (Ibn Abdul-Barr, al-Tamheed, 18/120; Ibn Kathir, Tafsir, 3/33)

Ibn Qayyim heeft gezegd:"Het is een verplichting om te geloven dat eenieder die een andere religie aanhangt dan de Islam een kaafir is. Allah zal niemand straffen vóór dat Hij deze de Hujja heeft gevestigd door een boodschapper. Dit is de regel in het algemeen. Het definiëren van het oordeel over een individu behoort enkel tot Allah(awj). Wanneer het aankomt op het oordeel in deze wereld, dan zal deze gebaseerd zijn op het uiterlijke. De kinderen van de ongelovigen en de gekken zijn kafir volgens het oordeel op deze wereld. Hun oordeel is gebaseerd op degene die verantwoordelijk is voor hun." (Tariqu’l-Hijratayn, 413)

Ook heeft Ibn Qayyim gezegd: "Het is het recht van Allah(awj) om te beslissen of het nodig is om de hujjah te vestigen voor sommige mensen op de Dag des Oordeels. En zowel bestraffing als belonen vallen onder deze oordeel. Maar in deze wereld is hukm gebaseerd op de uiterlijke dingen. Het is om deze reden dat de kinderen van de ongelovigen en de gekken kafirs zijn op de wereld, dus om wille van hun wali." (Tariqu’l-Hijratayn, 17th degree, 382)

Samurah ibn Jandub vertelde dat de profeet(asw) heeft gezegd: "Eenieder die bijeen komt met eens mushrik en er mee woont, dan is hij net als hem." (Abu Dawud)

Manawi heeft het volgende gezegd terwijl hij de reden van zijn verklaring uitlegde: ".....dan is hij net als hem". "De reden is omdat het omarmen van de vijand van Allah en deze Muwalat tonen vereist het zich afwenden van Allah, en wie ook zich afwendt van Allah Shaytan zal zijn vriend zijn en zal hem tot ongeloof leiden. al-Zamakshari heeft gezegd: "it is duidelijk omdat Muwalat tonen aan iemand en tegelijkertijd Muwalat tonen aan zijn vijand tegengesteld zijn aan elkaar."(Fayd al-Qadir 6/111)

Jarir ibn Abdillah heeft verteld dat de Profeet(asw) heeft gezegd: "Ik ben vrij van elke Moslim die tussen de mushrikun leeft." (Abu Dawud; Tirmidhi)

Bahz ibn Hakim heeft op autoriteit van zijn vader die van zijn grootvader verhaalde verteld dat de Profeet(saw) heeft gezegd: "Allah zal de daden van een ongelovige die de Islam heeft geaccepteerd niet aanvaarden totdat hij zich van de Mushrikun afzondert." (Nasai)

Jarir heeft gezegd: "Ik kwam naar de Profeet(asw) en schudden hem de hand om trouw te zweren dat ik enkel Allah alleen zal aanbidden, de Salah zal verrichten, de Zakah zal betalen, dat ik oprecht zal zijn met elk Moslim en dat ik me zal afzondren van de Mushrikun." (Nasai)

De Profeet(asw) vertelde zijn oom Abbas wanneer hij gevangen werd gehouden door de Muslims: "Allah weet het beste over jouw Islam, en als je eerlijk bent zal Allah jou belonen, maar jouw schijn is tegen ons."

Mens dient niet te vergeten dat hukm enkel gebaseerd moet zijn op de uiterlijke daden van de individu. De onbekende aspecten zijn voor Allah, tenslotte is Hij de enige die het onbekende kent. De Koran, Sunnah en de Ijma van de Ummah hebben ons geleid naar deze coclusie.

In Dar-al-Kufr is iedereen Kaafir tot een individu kan aantonen dat hij van de mensen van Tawhied is. Het is een grote laster voor iemand om een individu tot Moslim te verklaren terwijl het niet bewezen is of deze een Muwahhid is.

De hukm van een individu dat hij een Kaafir is omwille van de Dar is niet bindend noch onherroepelijk. Bij het geven van de hukm van Takfir zeggen wij niet dat deze persoon 100% Kaafir is en dat als hij in Jahannam zal belanden als hij sterft, omdat zijn hukm Kaafir is. En voor de degenen die de hukm van Islam hebben gekregen omdat ze in Dar-al-Islam wonen geldt hetzelfde principe.

De wijsheid achter deze regel is dat de hukm dat toegepast is op een persoon zal veranderen naar gelang zijn Deen. Sommige van de hieronder opgesomde uitspraken zal getroffen worden door de vijf uitspraken van de fiqh (Wajib-verplicht, Mandūb-gewenst, Mubāh-neutraal, Makrūh-ongewenst, Harām-verboden) volgens de situatie waarin die verkeren.

- Munākahah: De huwelijken
- Muwārathah: De erfenis
- Mahabbah: Liefde
- Muwālāh: Bevriend zijn
- Nusrah: Hulp bieden
- Mu’ādāh: Vijandigheid jegens
- Barā’ah: Disavowal from
- Salāt Khalfahu: Bidden achter
- Salāt ‘Alayhi: Janāzah bidden voor
- Musākanah: Ermee wonen
- Du’ā Lahu: Dua voor doen
- Du’ā ‘Alayhi: Du'a doen tegen
- Sabb: Beledigen
- La’n: Vervloeken
- Qatl: Doden
- Qitāl: Er tegen vechten
- Ta’thīb: Straffen
- Hillu Nisā’ihim: Toelaatbaarheid van hun vrouwen
- Hillu Thabā’ihihim: Toelaatbaarheid voor hun vlees
- Dafn Wa Maqābir: Begraven

(Voor meer informatie verwijzen zij naar de boeken van de Fiqh)

Ibn Taymiyyah heeft verklaard: "Echter, meeste Muslims hebben de hukm van Islam gekregen voordat enige actie dat van Iman getuigt is gezien, dit omdat zij gebaard zijn door Moslim moeder en vader. Wanneer zij later ouder zijn gaan zij ofwel acties van Iman vertonen; het oprecht verrichten van de Furuud of sommigen ervan gebeurt in zo een situatie alleen omdat het cultuur is geworden, hun naasten en de mensen waarmee ze samenleven het doen. Een voorbeeld; hij zal Zakkah betalen omdat het volgens de gezaghebbende autoriteiten een traditie is geworden om een gedeelte van de verdiensten te verzamelen. Deze individu die betaalt is niet instaat om te begrijpen wat de echtheid is achter het betalen van de Zakkah. In zo een situatie is er voor hem in feite geen verschil tussen belastingen en Zakkah. Of hij zal ieder jaar naar Arafa trekken met de mensen omdat dit een gewoonte is geworden zonder te erkennen dat deze handeling een handeling van Ibadah(aanbidding) naar Allah is. Of hij zal de Kuffar bevechten omdat zijn stam in oorlog is met hun, hij zal dus vechten omdat zich onderworpen heeft aan zijn stam, etc. Er is twijfel dat deze handelingen(ibadah) van deze individu ongeldig zijn. In tegenstelling bevestigen de Qoran, Sunnah en de Ijma van de Ummah dat deze acties niet de plaats van de fard innemen. Met andere woorden: met zulke handelingen als deze zal de fard niet voortijdig worden afgebroken. Op de zelfde manier is de Islam van velen enkel dat ze de hukm van Islam hebben gekregen(omwille van uiterlijke vertoon, handelingen, niet bindend en niet onherroepelijk). Dit zal hun harten binnen dringen alleen wanneer ze daartoe worden gezet, als het dat al doet( hun harten binnen dringen). Behalve als ze worden gedwongen zullen ze deze intentie niet hebben. Uiteraard zullen ze heel vlug hun harten legen en weglopen. Als gevolg wordt zie iemand een Munafiq(hypocriet). Volgens dit nemen zij hun handelingen alleen als een gewoonte en traditie. In de realiteit is dit een gevestigde feit." (Fatawa, 26/30-32)

Het principe van Islam in deze kwestie kan als volgt worden samengevat: "De Muslim dient enkel op het uiterlijk(uiterlijke verschijning) te worden beoordeeld; en de Bateen(verborgen innerlijk) is niet bekend behalve bij Allah alleen". 'Umar heeft deze kwestie uitgelegd, "Uiteraard de mensen werden geoordeeld naar de openbaring tijdens de periode van Muhammad(asw) en uiteraard is de openbaring tot een einde gekomen. Dus oordelen wij over jou naar gelang van wat jouw uiterlijke handelingen zijn. Zo, eenieder die als een oprechte Moslim overkomt zal veiligheid en vriendschap krijgen van ons- wij hebben geen plicht wat betreft de zaken in zijn hart(zoals liefde, haat en Istihlaal), en alleen Allah zal zijn hart beoordelen. En eenieder die overkomt als slecht(kafir, murtad), wij zullen hem geen veiligheid geven ook zullen wij hem vertrouwen-ook al beweert hij in zijn hart oprecht(moslim) te zijn." (Bukhari)

Allah zegt in Zijn heilige boek:"En Hij is het, Die in het dal van Makka hun handen van u en uw handen van hen afhield, nadat Hij u de overwinning over hen had gegeven. En Allah ziet hetgeen gij doet. Zij zijn het die niet geloofden en u van de Heilige Moskee afhielden en de offeranden verhinderden hun bestemming te bereiken. En ware het niet om de gelovige mannen en vrouwen die gij niet kent en die gij hadt kunnen vertrappen zodat wegens hen een blaam aan u kon hebben gekleefd zonder dat gij het wist, (zou Hij u hebben toegestaan te vechten, maar Hij deed dat niet) opdat Hij in Zijn barmhartigheid zou opnemen wie Hij wil. Als zij gescheiden waren zouden Wij de ongelovigen onder hen voorzeker met een smartelijke straf hebben gestraft." (48:24-25)

In deze Ayah beschrijft Allah(awj) dat Hij de Mu'min gezegend heeft door het stoppen van de oorlog van Hudaibiyyah. In die tijd de Muslims die in Mekka leefden en zijn Iman verborgen hielden; omdat hun Iman niet bekend was kregen zij de hukm van Kafir omwille van het verschijning en ze liepen zelfs het risico om gedood te worden als de oorlog plaats zou vinden.

De reden waarom Allah de oorlog heeft gestopt was niet omdat de Sahaba zonder kennis de Muslims zouden doden, maar het was omdat de Sahaba grote verdriet gingen mee maken mochten ze die mensen doden met de gedachten dat de Kaafir zijn als later blijkt dat ze Moslims waren. Het is om deze reden dat Allah zegt:"En ware het niet om de gelovige mannen en vrouwen die gij niet kent en die gij hadt kunnen vertrappen zodat wegens hen een blaam aan u kon hebben gekleefd zonder dat gij het wist, (zou Hij u hebben toegestaan te vechten, maar Hij deed dat niet) opdat Hij in Zijn barmhartigheid zou opnemen wie Hij wil." In deze Ayah herinnert Allah ons aan de zegening van het stoppen van de oorlog tegen de Mu'min.

Zelfs met de mogelijkheid dat er Moslims zich kunnen bevinden tussen hun, was de hukm die de Sahaba hebben gegeven dat iedereen die in Dar-al-Harb leeft Kaafir is correct. Allah heeft deze handeling van de Sahaba in deze Ayah bevestigd. Ook heeft Allah de Moslims niet aangerekend dat dit fout is. Als de Sahaba deze hukm niet zouden hebben gegeven dan zouden zij in de fout zijn getreden.

Wat betreft de Irtidat beweging heeft Abu Bakr het volgende gezegd: "Waarlijk de wereld is Kaafir geworden." (Ibni Kathir - Bidaya wa'n-nihaya) Deze verklaring beschrijft de situatie van vandaag de dag in zijn volledige betekenis.

Salaam voor degene die afstand nemen van de Shirk, Kufr en de betekenisloze dingen die de Kufar aanbidden in deze wereld vol Kufr, welk all zijn staten en naties Kufar zijn..
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Oud 23 maart 2011, 18:45   #60
Ansaar Topper!

بسم الله الرحمن الرحيم

Een persoon uit de islam verbannen

Abdallah Ibn ‘Abderrahmân Aboe Boutayn over Takfir

Imam : Abdallah Ibn ‘Abderrahmân Aboe Boutayn [1]

Bron : Dourar As-Saniyya volume 10 pg 401

Om het verbannen van een individu uit de islam, uit te voeren, kiezen wij ervoor om de betekenis van de ayaat, de ahadith en de uitspraken van de geleerden samen - die al het ongeloof van degene die een deelgenoot aan Allah toekent door een ander dan Hem te aanbidden -, aan te tonen. En geen enkel argument kan een verschil maken tussen de gegeven persoon en een andere:

Allah heeft gezegd :

« Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil. »

(Soerate an-Nisa’ 4 vers 48)

Et Allah heeft gezegd :

« … dood dan de veelgodenaanbidders waar jullie hen ook aantreffen en grijp hen … »

(Soerate at-Tawbah 9 vers 5)

Et dit is algemeen voor elke afgodendienaar.

En alle geleerden van de werken over het Recht, praten over de status van de afvallige. De eerste vorm van afvalligheid dat zij vermelden is: Een gelijke toekennen aan Allah. Zij zeggen : « Degene die een deelgenoot toeschrijft aan Allah, wordt een ongelovige. » En zij maakten geen uitzondering voor de onwetende.

Zij zeggen ook: « Degene die een echtgenoot of een zoon aan Allah toekent, wordt een ongelovige.» En zij maakten geen uitzondering voor de onwetende. « En degene die ‘Aisja, de vrouw van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) beschuldigt van overspel, is een ongelovige. Degene die spot met Allah of Zijn boodschappers of Zijn boeken, wordt een ongelovige volgens de unanimiteit van allen, aangezien Allah gezegd heeft:

« En als jij (O Mohammed) hen vraagt (over hun gespot), dan zullen zij zeker antwoorden: "Wij kletsten en schertsten maar wat." Zeg: "Plachten jullie de spot te drijven met Allah en Zijn Verzen en Zijn Boodschapper?" Verontschuldig jullie maar niet, jullie zijn ongelovig geworden nadat jullie geloofden. »

(Soerate at-Tawbah 9 vers 65- 66 )

En zij vermeldden nog veel vormen waarover ze allen unaniem waren over het ongeloof van degene die ze verricht. En zij maakten geen enkel verschil tussen een persoon in kwestie of een andere.

Dan zeiden ze: « Degene die de islam verlaat, wordt bevolen om zich terug te trekken en als hij weigert, moet hij gedood worden. »

Zij beoordelen hem dus al als afvallige alvorens hem te hebben bevolen om zich terug te trekken, want het bevel om dit te doen, kamt nadat hij afvallig is geworden. Dit bevel kan alleen toegepast worden op het individu in kwestie.

Zij vermeldden ook over dit onderwerp: De status van degene die zelfs nog maar één religieuze verplichting van de 5 pijlers van de islam ontkent, net zoals van degene die het kleinste religieuze verbod wettig maakt, zoals alcohol, varkensvlees of andere … Of van degene die twijfelt over de religieuze status van deze personen, is een ongelovige als deze persoon deze verplichtingen of geboden kent en deze dan bewust ontkent.

Maar ze hebben dit – wat we hebben geciteerd - niet gezegd over de afgodendienaar en degene die gelijk is aan hem. Ze noemen hem zelfs « ongelovige » en ze hebben geen uitzondering gemaakt voor de onwetende. Ze hebben ook geen enkel onderscheid gemaakt tussen een persoon in kwestie en een andere. En zoals we hadden gezegd, het bevel om zich terug te trekken, kan enkel gegeven worden aan een persoon in kwestie.

Is het mogelijk dat een moslim twijfelt over het ongeloof van degene die zegt: « Allah heeft een echtgenote of een zoon »? Of « Djibriel heeft zich vergist en heeft de boodschap aan de verkeerde persoon geopenbaard »? Of bewist dat er een wederopstanding zal zijn na de dood of één van de profeten betwist. Zal een moslim een verschil maken tussen een persoon die deze zaken doet of een andere?

De profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft gezegd :

« Degene die zijn religie verandert, vermoord hem! »

(Boechaarie)

En dit omvat een individu in kwestie net zoals alle andere. En de ergste verandering in de religie, is het aanbidden van een ander dan Allah, aangezien Allah heeft gezegd:

« Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, … »

(Soerate an-Nisa’ 4 vers 48
)

En de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft gezegd toen ze hem vroegen: « Wat is de grootste zonde?»:

« Dit is als je een gelijke aan Allah geeft, Die jou geschapen heeft. »

(Boechaarie et Moeslim
)

Wat betreft de woorden van Cheykh [Ibn Taymiya] toen hij praatte over afgoderij, zei hij: « Maar door de overheersing van onwetendheid van veel hedendaagse geleerden, kunnen wij hen de status van ongelovige toeschrijven, zolang dat de leringen van de boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam)hen niet hebben bereikt.»

Het lijkt dat hij hier praat over een specifieke persoon, aangezien hij in andere passage categoriek was over het ongeloof van degene die afgoderij pleegt. En hij weerhield zich niet om hen de status van ongelovige te geven zolang het bewijs hen niet is uitgelegd. Toen hij bijvoorbeeld zei over de bemiddelaars die aangeroepen worden buiten Allah:

« Degene die de engelen en de profeten als bemiddelaars plaatst tussen hem en Allah, om tot hen gebeden te richten en zich te onderwerpen aan hen, om hen te vragen om het goede te laten uitkomen en het slechte van hen te verwijderen of om hen vergiffenis voor hun zonden te vragen, leiding van de harten, troost tegen de angsten. Hij is ongelovig volgens de unanimiteit van alle moslims … »[2]

Dan heeft hij gezegd: « Degene die bevestigt dat er tussen Allah en zijn schepsels bemiddelaars bestaan, die zoals de bemiddelaars tussen een koning en zijn volk zijn, op zo’n manier dat zij de benodigdheden van de schepsels aan Allah doorgeven. D.w.z. dat de schepsels aan de bemiddelaars vragen, die het dan vragen aan Allah, net zoals de bemiddelaars de eisen van het volk doorgeven aan hun koning. Maar de mensen richten zich tot hen uit respect voor de koning, om niet rechtstreeks met de koning zelf te praten, aangezien de bemiddelaars meer intiem zijn met de koning. Degene die bevestigt dat er bemiddelaars bestaan tussen Allah en Zijn schepsels, is een ongelovige polytheïst aan wie bevolen wordt zich terug te trekken, zo niet moet hij geëxecuteerd worden.»[3]

Kijk hoe hij het heeft gezegd: « Hij is ongelovig volgens de unanimiteit van de moslims ». Hij was hier voor deze situatie categoriek en hij bevestigde dat het volgens de unanimiteit van alle moslims is en hij heeft hier niet gezegd: « Wij kunnen hen de status van ongelovige geven zolang de leringen van de boodschapper (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) niet tot hen gekomen is. »

En wanneer hij zei: « Degene die bevestigt dat er bemiddelaars bestaan tussen Allah en Zijn schepsels : hij is een ongelovige polytheïst aan wie men beveelt om zich terug te trekken. » Hij was hier categoriek dat deze persoon een ongelovige is alvorens hij opgeroepen werd om berouw te tonen.

En deze zaak waarover de Cheykh een uitspraak heeft gedaan - dat degene die dit doet een ongelovige is volgens de unanimiteit van alle moslims -, is exact hetzelfde wat we vandaag zien gebeuren bij deze monumenten in het grootste deel van de moslimlanden. Ze hebben het zelfs erger gemaakt door er nog andere zaken aan toe te voegen: zoals offers brengen, geloftes afleggen, sommigen knielen zelfs op de grond neer voor hen …

Wij zeggen dus: degene die dit doet bij deze monumenten, is een ongelovige polytheïst zonder enige twijfel. Dit is bewezen in de Koran, de Soennah en de unanimiteit. En we weten zeker dat zij die dit doen en van zichzelf zeggen dat ze moslim zijn, hierin gevallen zijn door onwetendheid, aangezien dat als zij wisten dat dit alles hun compleet verwijderd van Allah en dat het afgoderij is dat Allah verboden heeft, zij het nooit zouden verricht hebben! Dus, alle geleerden hebben hen verbannen uit de islam zonder hen het excuus te gunnen van onwetendheid. Omgekeerd aan wat sommige dwalende zeggen: « Zij zijn geëxcuseerd voor hun onwetendheid.»

Dit is praten over Allah zonder kennis en men antwoordt hen gevat door het vers te reciteren:

« Een groep heeft Hij leiding gegeven en voor een andere groep is hun dwaling terecht. Voorwaar, zij namen de duivels als beschermers, naast Allah, en zij dachten dat zij waarlijk rechtgeleiden waren! »

(Soerate al-Aa’raaf 7 vers 30)

En:

« Zeg (O Mohammed): "Zullen wij u op de hoogte brengen van wie de grootste verliezers zijn door (hun) daden?" (Het zijn) degenen wiens daden vruchteloos waren in het wereldse leven. En zij dachten dat zij goed werk verrichtten. »

(Soerate al-Kahf 18 vers 103-104)

Hetzelfde geldt voor de khawaridj: Zij werden streng veroordeeld, ondanks wat zij allemaal deden, dit alleen maar deden uit onwetendheid; Nochtans dit (deze onwetendheid) was geen excuus voor hen. En dit is het antwoord voor degene die toegeven dat wat zij verrichtten, afgoderij is!

Maar de meerderheid van de mensen zeggen datgene wat deze dwalenden bevestigen bij hun monumenten: dit is geen afgoderij! Integendeel, het is zelfs toegestaan! Of het is aanbevolen! Zoals sommige dwalende imams beweren.

Wat betreft de woorden van Cheykh [Ibn Taymiya]: « Maar door de overheersing van onwetendheid van veel hedendaagse geleerden, kunnen we hen de status van ongelovige toekennen.» Hij heeft niet gezegd dat zij geëxcuseerd zijn! Maar hij heeft zich ingehouden om hen de status van ongelovige toe te kennen zolang de uitleg hen niet is gegeven. Men moet dus deze uitspraken samenbrengen en zeggen: Hij wil zeggen dat toen wij van iemand een woord van ongeloof hoorden, of in sommige poëzie of andere: Wij ons niet haasten om hen de status van ongelovige te geven bij het zien of horen van dit over hem, zolang we hem niet het wettelijk bewijs hebben uitgelegd. En dit alles bevestigt dat die mensen die de doden, engelen of anderen aanroepen uit liefde of uit hoop dat zij antwoorden op hun gebeden: ongelovige polytheïsten zijn.

Maar het uitleggen van de leringen van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi was salam) aan de gravenaanbidders is vandaag de dag onmogelijk geworden, aangezien zij sinds jongs af aan zo worden opgevoed totdat ze oud zijn. En hun imams hebben dit sterk benadrukt in hun harten en hebben hen dit verfraaid, zodat wanneer iemand weg wil gaan van deze mensen om hun dwaling te onthullen, zij snel vermoord zullen worden, want de plaag is verergerd door deze zogezegde geleerden die deze dingen hebben verfraaid aan de mensen.

En dan zijn er ook nog hun staatsleiders die deze monumenten van afgoderij laten bouwen en deze bevolken, en zij blijven zich eraan houden: alleen een geleerde die zij kennen en waarderen, zou hun de leringen van de profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) kunnen uitleggen. Maar zoals de hadîth zegt:

« Hetgeen waarvoor ik het meest vrees voor mijn gemeenschap, zijn de imaams die doen dwalen … »

(Tirmidhî, Aboe Dâwoed, Ibn Mâjah, Ahmed et Dârimî.)

En het was overgeleverd dat deze gemeenschap vernietigd zal worden door de mensen die de Koran reciteren en de geleerden.

[1] Hij is de imam, de grote geleerde, de jurist en moefti van het land van Najd : ‘Abdallah Ibn ‘Abderrahmân Ibn ‘Abdel‘Azîz Ibn ‘Abderrahmân Ibn ‘Abdallah Ibn Soultân Ibn Khamîs, genoemd zoals hun voorouder « Abou Boutayn » in het land van Najd. Hij is geboren in 1194 H. (1780 n.C.) en gestorven in 1282 H. (1866 n.C.)
[2] Majmoû‘ Al Fatâwâ volume 1 pg 124
[3]Majmoû‘ Al Fatâwâ volume 1 pg 126
الموحد is offline  
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten